Drumul, printr-un program SAPARD cu finanţare europeană, a fost modernizat în perioada 2003 2004, adică a fost pietruit şi asfaltat. În acea perioadă primarul Flămânzilor era liberalul Constantin Ţăruş. Licitaţia a fost câştigată de o mei veche cunoştinţă de-a noastră, firma ARCADA din Galaţi. Nici nu se putea altfel, pentru că aşa erau ordinele de la Ministerul Transporturilor, ministru Miron Mitrea, ordine însuşite de către cei de la SAPARD, şi ei îndrăgostiţi lulea de PSD-ul aflat la guvernare cu premier Adrian Năstase.
Cum valoarea investiţiei era de aproape un milion de dolari, firma ARCADA nu s-a ostenit să execute lucrarea cu oamenii săi, aşa că a subcontractat-o. Iar subcontractantul, respectându-se regula pilelor, a fost ales de primarul Ţăruş în persoana liberalului Corneliu Tomescu, patronul firmei dorohoiene Codin SA.
Şi ca totul să fie în familie, diriginte de şantier din partea primăriei a fost numit subinginerul Dorneanu, fost primar de Flămânzi şi cu nevasta funcţionară la primărie.
Încă din faza execuţiei noi am constatat că se lucrează prost calitativ şi că se fură la greu din cantităţile de piatră şi asfalt. Noi am scris, noi am citit.
La puţin timp după recepţionarea lucrării, podul peste Miletin, situat în chiar centrul satului Prisecani, s-a rupt la unui din capete, pilonii de beton nefiind bine ancoraţi. Podul a stat să se prăbuşească, dar abia peste câteva luni firma Codin a refăcut lucrarea, mai mult de gura presei. Podul a fost cârpit, dar furtişagurile comise au început să iasă la vedere prin spargerea covorului de asfalt. Între timp primarul Ţăruş a pierdut fotoliul în favoarea social-democratului Micuţaru.
În mai multe rânduri noi am insistat pe lângă primarul Micuţaru să-l tragă la răspundere pe Tomescu şi firma gălăţeană ARCADA şi să-i determine să refacă porţiunile de asfalt sparte la simpla trecere a faetoanelor mai încărcate. Noi am solicitat, dar primarul Micuţaru n-a reuşit să-şi facă o prioritate pe agenda de lucru şi să iniţieze vreo acţiune. Aşa că drumul a continuat să se degradeze.
Doar consilierul local Constantin Pitorac s-a gândit să facă ceva şi i-a chemat pe cei de la SAPARD la faţa locului. Delegaţii SAPARD-ului au venit, au văzut cum stau lucrurile, s-au arătat uimiţi de starea drumului şi au concluzionat că executantul Tomescu trebuie trimis în judecată.
Nu s-a întâmplat nimic după ce delegaţii SAPARD-ului au plecat. Între timp Pitorac a ajuns primarul oraşului Flămânzi. În această calitate i-a chemat din nou pe cei de la SAPARD. Au venit prin decembrie anul trecut, dar ca să-l informeze pe primar că obligaţia lor de a monitoriza drumul a fost pe durata a cinci ani. Cum termenul a expirat, ei nu mai au nici o implicaţie asupra drumului.
Acum drumul este una cu pământul, aşa cum se poate vedea şi în filmuleţul de mai jos, realizat miercuri, 10 martie a.c. Potrivit spuselor primarului Piutorac, pe unele porţiuni drumul n-a fost pietruit înainte de asfaltare, aşa că asfaltul a fost aplicat direct pe patul de pământ, de unde şi starea dezastruoasă în care a ajuns.
Acum drumul va trebui reparat pe banii Primăriei Flămânzi. Dar partea proastă este că nu mai este ce repara. Trebuie reasfaltat din nou, ceea ce înseamnă mulţi bani, iar primăria nu-i are. Aşa că drumul modernizat a a ajuns într-o stare mai rea ca înainte de modernizare. De răspuns pentru furturile comise nu va răspunde nimeni. Lanţul comisioanelor are verigi solide, care rezistă şi în faţa procurorilor de la DNA. Iar acest lanţ al comisioanelor arată în felul următor: Ministerul Transportului, SAPARD sau altă instituţie de finanţare europeană, executantul agreat de minister şi finanţator, primar, subcontractant de lucrări. După cum sună o replică din piesa lui Gogol, intitulată Revizorul, fură fiecare după rangul său.
Ioan Rotundu