Despre modernizarea drumului comunal George Enescu – Popeni – Dumbrăviţa noi am scris de curând. Ne-am referit atunci la faptul că taxa de trecere prin Dorohoi a maşinilor grele, impusă de primarul Sergiu Lungu, blocase lucrările la acest drum. Blocarea venea de la faptul că executantul lucrării trebuia să plătească taxa evaluată la sute de milioane de lei, ori finanţarea lucrării prin programul SAPARD nu prevedea o astfel de cheltuială. Până la urmă, primarul dorohoian a conştientizat implicaţia negativă a măsurii sale şi a acceptat să scutească de taxă maşinile ce transportă pietrişul şi asfaltul necesare modernizării acestui drum. „Am dat-o la pace cu primarul şi putem să ne continuăm treaba” – ne-a declarat şeful de şantier, ing. Augustin Buţă. „Primarul Lungu a înţeles situaţia noastră şi a acceptat să ne scutească de taxa impusă” – ne-a declarat şi primarul comunei George Enescu, Angela Toma.
Pentru că unul din arestaţii cu prefectul ieşean Radu Prisăcaru are directe implicaţii în realizarea lucrării de la George Enescu, am vrut să ne asigurăm dacă există garanţii ca lucrarea să mai continue. Mă refer aici la Cristian Maftei, om de afaceri din Iaşi, patronul restaurantului Barbarosa, local care funcţionează într-un spaţiu închiriat de la PNL Iaşi. Maftei a fost cel desemnat de prefectul ieşean să preia de la cele trei hectare de teren, drept mită pentru restituirea altor 18 ha, de la decanul Facultăţii de Stomatologie Iaşi. Întreaga afacere a fost turnată procurorilor, iar prefectul Prisăcaru şi omul de afaceri Maftei au fost arestaţi împreună cu alte alte două persoane implicate pe filieră.
Acest Maftei dispune în Iaşi şi de o societate ce posedă utilaje de construcţie şi modernizare drumuri. Executantul modernizării drumului George Enescu – Popeni este societatea VECTRA SA din Zărneşti – Braşov, cu o filială de lucru la Iaşi. Filiala din Iaşi a închiriat de la societatea lui Maftei utilajele necesare lucrărilor la drumul în cauză. Cum s-a ajuns ca un drum comunal situat în nordul ţării să fie modernizat de către o societate din Braşov, nu este greu de explicat.
Toate lucrările executate cu fonduri SAPARD sunt licitate prin Agenţia SAPARD de la Iaşi, unde director este un domn Ţicău. Deşi pare ciudat, licitaţiile sunt câştigate cam de aceleaşi societăţi care, apoi, predau lucrările prin contracte de subantrepriză către societăţile lor de încredere. S-a format un sistem închis, inexpugnabil: organizator licitaţie – licitator – executant în care nimeni nu mai poate pătrunde. Pentru că întreaga afacere îşi are capii în afara judeţului nostru, nu ne rămâne decât să ne ocupăm de ceea ce putem noi descâlci cât de cât.
Revenind la lucrarea de modernizare a drumului, acelaşi inginer Buţu ne-a asigurat că „Nu avem probleme din cauza arestării domnului Maftei. Suntem cu lucrarea în grafic şi o vom finaliza în cadrul termenului fixat.”
Altceva însă am descoperit noi, luni, 11 septembrie, când ne-am deplasat la faţa locului. Modernizarea drumului se va face cu mai puţin 190 metri, exact distanţa de drum care se află pe raza comunei Ibăneşti. Adică, început din satul unde s-a născut compozitorul, drumul nu va fi asfaltat până la ieşirea în cel naţional Dorohoi – Darabani, rămânând o codată de 190 m. De ce aşa? Primăria George Enescu a întocmit proiectul de modernizarea drumului în anul 2002, când preşedintele Consiliului Judeţean Botoşani era Ioan Aniculăese. Acesta, deşi cunoştea situaţia din teren, nu s-a implicat în a-l determina pe primarul din Ibăneşti, ţărănistul Cohal, să participe şi el la întocmirea proiectului.
În 2003 Agenţia SAPARD a considerat proiectul primăriei George Enescu ca eligibil, iar în 2004 l-a propus pentru deschiderea finanţării. Lucrările au început efectiv în 2006, dar fără a mai fi cuprinsă în finanţare şi distanţa de 190 metri aflată pe raza comunei Ibăneşti. Primăriţa din George Enescu dă acum din umeri şi speră într-o minune. „Situaţia este cunoscută de către domnul prefect şi domnul Conţac. Sper ca cei doi să mă ajute să ies din impas. În momentul de faţă nu ştiu cum se va rezolva situaţia” – este de părere primarul Angela Toma. Mai pragmatic mi s-a părut a fi inginerul Buţă, care răspunde de executarea lucrării, ce ne-a declarat „Vom încerca să mâzgălim în aşa fel ca să putem acoperi şi distanţa cu bucluc. Era bine dacă proiectul se întocmea pentru întreaga distanţă”.
Aşadar, pentru că pe la Consiliul Judeţean capul instituţiei, fostul preşedinte Aniculăese s-a arătat indiferent faţă de realizarea acestui proiect, există acum riscul ca drumul din Popeni să rămână cu o coadă neasfaltată, lungă de 190 m. Numai pe la noi se pot întâmpla astfel de lucruri! (Ioan Rotundu)