Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   
Sâmbătă: 24 Iulie 2010

Anunţuri
Editorial
Horoscop
Umor
Gastronomie
Pamflet
Remember
Lumea lui Rotundu

1 EURO = 4.5854 lei
1 USD = 3.8887 lei


Număr accesări
Astăzi:
17238
De la 07 Ianuarie 2003
54117195

Scandal într-un caz de “evaziune fiscală” neconfirmat


În urmă cu puţin timp am primit pe adresa redacţiei un e-mail având ca subiect un caz de “evaziune fiscală” descoperit de autorul (anonim) al scrisorii electronice la atelierul de reparaţii auto al Grupului Şcolar “Grigore Asachi” Botoşani. Conform sesizării trimise, salariaţii societăţii “Xandor”, informându-se despre concurenţa neloială făcută de atelierul auto menţionat, au aflat că “tehnicianul Eugen Iaţcu în mod frecvent nu înregistrează toate maşinile care intră la reparat în atelier”. Documentarea anonimului părea destul de minuţioasă din moment ce acesta ştia sigur că “nerespectându-se procedurile legale, proprietarii maşinilor lasă de obicei certificatul de înmatriculare şi o sumă de bani şi după câteva zile li se înmânează o chitanţă, de obicei cu sume mult mai mici, în mod tacit ambele părţi acceptând această circumstanţă. În această situaţie, societatea noastră pierde clienţi foarte mulţi.
Nu cunoaştem exact de ce nu se înregistrează maşinile conform procedurilor legale de evidenţă, un răspuns ar fi să nu depăşească plafonul anual de încasări pentru a fi scutiţi de impozite către stat, în acest caz fiind vorba de evaziune fiscală. Banii intraţi fără acte nu se folosesc în interesul şcolii deoarece am un copil care este elev la acest liceu şi ştiu câţi bani am dat pentru cabinetele din şcoală şi pentru alte acţiuni”
. Pentru verificarea acestei sesizări ne-am deplasat în cursul zilei de joi atât la Grupului Şcolar “Grigore Asachi” Botoşani cât şi la atelierul şcolii din Manoleşti Deal, unde am discutat cu toate persoanele responsabile cu desfăşurarea lucrărilor. În pofida eforturilor noastre, nu am descoperit nici un argument care să susţină acuzaţia de “evaziune fiscală” şi nici măcar de “concurenţă neloială”, deşi ne-au fost prezentate registrele cu devize, dosarele întocmite pentru fiecare contract preluat, normele elaborate după care se lucrează ba chiar şi chitanţele de înregistrare a sumelor primite.
Am avut însă probleme cu atitudinea ostilă a maistrului Eugen Iaţcu (foto 1)care, mai ceva ca un caraliu de tristă amintire, a dorit neapărat să ne legitimeze personal, ba chiar să verifice telefonic la redacţie legitimitatea deplasării noastre acolo, la un moment dat intrând într-o discuţie absolut neprincipială (şi fără nici o legătură cu scopul documentării noastre) cu şeful publicaţiei la care lucrăm. Doar sosirea intempestivă a directorului Georgeta Pogurschi a temperat lucrurile şi ne-a permis să ne efectuăm documentarea.
Am aflat astfel că Atelierul-şcoală de instruire de la Manoleşti Deal este întrebuinţat pentru efectuarea practicii elevilor de la Grupul Şcolar “Grigore Asachi” care se pregătesc pentru meseria de tinichigiu, vopsitor şi mecanic auto. Există 20 de clase cu elevi care se pregătesc în diverse meserii, cele două ateliere, de tinichigerie-vopsitorie şi mecanică auto, fiind amenajate pentru instruirea practică a acestora. “La nivelul şcolii există, pentru serviciile prestate, normative pe operaţii realizate de specialiştii de la Uzinele Dacia, valoarea fiecărei norme fiind stabilită în Consiliul de Administraţie al şcol
ii. Acestea au în general valori mai mici decât a celor practicate de atelierele profesionale autorizate, deoarece se lucrează cu elevi fără experienţă, care învaţă operaţiile pe parcurs şi care nu se ridică la nivelul muncitorilor specialişti”
, ne-a spus directorul Georgeta Pogurschi. Pentru fiecare maşină adusă la reparat, unul dintre cei doi maiştri întocmeşte un deviz, care este semnat de tehnicianul Eugen Iaţcu şi aprobat de directorul de specialitate Giony Hancea. De-abia după întocmirea dosarului începe lucrul propriu zis.
“Dacă pe timpul lucrării sunt descoperite defecte ascunse, se adaugă la deviz sumele necesare efectuării operaţiilor suplimentare. Din sumele pe care la aduce, atelierul-şcoală reuşeşte să se autofinaţeze, acestea fiind destinate exclusiv procurării sculelor, vopselelor şi materialelor consumabile necesare efectuării reparaţiilor”, ne-a mai spus directorul grupului şcolar. În continuare, ne-am deplasat la atelierul-şcoală din Manoleşti Deal, unde am găsit la lucru un grup de elevi care, sub supravegherea unui maistru, se ocupa de repararea şi vopsirea a două autoturisme Dacia, altele două, destul de bine “şifonate”, aşteptându-şi rândul în parcarea atelierului.
După ce, la iniţiativa celor prezenţi, ne-au fost arătate dosarele cu devize şi chitanţele cu sumele încasate, ne-a fost explicat şi modul de calcul al unei dintre operaţiunile efectuate. “Conform normativelor întocmite de specialişti Uzinelor Dacia Piteşti pentru operaţia de revopsire sunt necesare 36 de norme.
Valoarea normei, stabilită de Consiliul de Administraţie, este de 35.000 lei, de unde rezultă că pentru această operaţie se vor încasa 1,26 milioane lei, de patru cinci ori mai puţin decât preţul solicitat de un atelier profesional. Unde este în acest caz “concurenţa neloială”? E clar că nu mergem concurenţial pentru că nu avem specialişti”
, a declarat tehnicianul Eugen Iaţcu, devenit deodată foarte cooperant şi chiar pus pe destăinuiri. Ba chiar mai avea puţin şi ne convingea, pentru tot restul vieţii, că dacă cumva (Doamne fereşte!) se întâmplă ca vreun client, mulţumit de calitatea lucrării, să lase vreun ciubuc, atunci acesta acoperă, în cel mai fericit caz, dor preţul unui pachet de ţigări, şi acela cumpărat de la ruşi.
Mai pragmatic şi mai concis s-a dovedit a fi maistrul Ioan Amihălăchioaie, care recunoaşte că “deoarece facem instruire cu elevi nu ne ridicăm întotdeauna la nivelul de calitate cerut, iar timpul de execuţie este mai mare decât în mod obişnuit. Din acest motiv, deşi consumul de materiale este mai ridicat, preţurile cerute de noi sunt mai mici decât cele obişnuite”. În final am făcut o scurtă escală şi la Atelierul Societăţii “Xandor”, unde am stat de vorbă cu inginerul mecanic Dorin Cozma (foto 2).
Extrem de amabil, acesta ne-a comunicat că nu a auzit ca în service-ul pe care îl conduce să-şi fi manifestat cineva vreo nemulţumire referitoare la atelierul grupului şcolar, de care dealtfel majoritatea lucrătorilor săi nici măcar nu aveau cunoştinţă.
“Ce concurenţă neloială ar putea să ne facă un atelier şcoală? Noi avem comenzi în permanenţă, service-ul nostru este plin şi în plus suntem autorizaţi în toate lucrările pe care le efectuăm. Folosim numai oameni calificaţi şi specializaţi în operaţii pe Daewoo, Dacia, Fiat şi Alfa Romeo. Dar pentru că deseori apar probleme cauzate de folosirea pseudo-atelierelor auto, vreau să avertizez conducătorii auto asupra următorului aspect. Efectuarea de reparaţii în service-uri neautorizate duce, în cazul maşinilor aflate în garanţie, la pierderea acesteia.
Din păcate clienţii nu cunosc acest lucru şi apelează la tot felul de ateliere neautorizate unde se bucură dacă dau bani mai puţini”
, a specificat Dorin Cozma. Nu am plecat de la sediul unităţii fără a efectua o ultimă verificare de rutină. Consilierul comercial Mihaela Nichifor ne-a confirmat că de la nici unul dintre calculatoarele unităţii nu a fost expediat în ultimele zile vreun e-mail pe adresa publicaţiei noastre. Rămâne întrebarea: ce a dorit cu adevărat să demonstreze autorul sesizării şi care a fost scopul întreprinderii sale?
Şi asta cu atât mai mult cu cât alte sesizări, trimise prin poştă electronică de acelaşi expeditor, s-au referit la cazuri concrete, verificate, de încălcare a disciplinei de către unele cadre didactice de la Grupul Şcolar “Grigore Asachi”. Dacă expeditorul deţine totuşi probe concrete (declaraţii semnate, copii după chitanţe, devize, etc), privind neregulile semnalate, îl rugăm să ne contacteze la sediul redacţiei, asigurându-l la rândul nostru că îi vom păstra confidenţialitatea. (Alina AZOIŢEI & Gabi GOMBOŞ) JD 31 mai 2004

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (0)]
 

  
Horoscop
Bancul zilei: La aşa păcat, aşa pedeapsă
Curajul lui Huţu ascundea de fapt… laşitatea sa
Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!
Flacăra culturii riscă să se stingă
Ioan Rotundu
Fii afurisită ciorbă… de la “Podul de piatră”!
Program Tv SOMAX
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă

Contact: [email protected]
Telefon: 0745 544 745

Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!