Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   
Vineri: 29 August 2008

Evenimente
Politică
Anunţuri
Fapt divers
Editorial
Administraţie
Social
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Comentarii
Reportaje
Lumea lui Rotundu

1 EURO = 4.5563 lei
1 USD = 4.0114 lei


Număr accesări
Astăzi:
16926
De la 07 Ianuarie 2003
51362843

Drumul lui „Codin” s-a vălurit… sub indolenţă şi nepăsare

  • încă o dovadă ca cei de la firma ARCADA Galaţi să calce pragul DNA

De ani de zile presa judeţeană comentează, mai pe larg, mai sumar, starea dezastroasă a drumurilor judeţene modernizate prin programul SAPARD dar şi afacerile, mai mult sau mai puţin curate, derulate de cei care ar fi trebuit să se ocupe de buna lor funcţionare şi exploatare. Se pare că în pofida elementelor scoase periodic la lumină, cei responsabili de stricăciunile produse îşi văd bine mersi de afacerile lor, fie acoperiţi de imunitatea conferită legal funcţiilor pe care le deţin, fie feriţi de neplăceri datorită conturilor frumuşele din bănci, care le permit la orice oră să cumpere un apărător care să demonstreze - pentru a câta oară? - că justiţia nu este făcută pentru cine are dreptate, ci pentru cine deţine un avocat mai bun.
Unul dintre cazurile extrem de cunoscute şi de mediatizate este cel al drumului dintre Flămânzi şi Todireni, mai bine zis al segmentului dintre Prisăcani şi Odaia Veche, realizat cu finanţare SAPARD, devenit impracticabil de aproape trei ani, deşi recepţia a fost făcută abia în toamna anului 2004.

Un drum care nu-şi avea rostul
Iniţial, reabilitarea prin asfaltare a drumului dintre Flămânzi şi Todireni trebuia realizată în colaborare de cele două comune, pentru a se înlesni circulaţia pe acest tronson dificil, care leagă localităţile din partea de sud-est a judeţului. Intenţia a fost bună, numai că cei de la Todireni s-au retras pe parcurs, rămânând ca lucrarea să fie executată numai de reprezentanţii oraşului Flămânzi. Suma alocată de SAPARD pentru asfaltarea celor 14,5 kilometri de drum dintre Prisăcani şi Odaia Veche a fost de 1 milion de euro, o sumă foarte mare în contextul în care, în acea perioadă, un euro era cotat la peste 42.000 de lei.
Fosta conducere a primăriei - în speţă fostul primar Constantin Ţăruş - a ţinut ca acest proiect să se implementeze în această zonă. S-au făcut greşeli peste greşeli şi ce s-a întâmplat până la urmă se poate vedea astăzi. “În perioada care a urmat s-au cheltuit, în plus, numai de la bugetul Primăriei Flămânzi, circa 3,5 miliarde lei vechi, reprezentând cheltuieli pentru realizarea studiului de fezabilitate şi pentru executarea proiectului tehnic, care, numai el singur, a costat 1,1 miliarde. Iar pentru că în graba în care s-a dorit derularea proiectului, nu s-a mai aşteptat primirea garanţiei guvernamentale, Consiliul Local Flămânzi a fost nevoit să apeleze la alte împrumuturi bancare. Vreau să spun că acest drum asfaltat nici nu îşi avea rostul în acea zonă, dacă era făcut numai din piatră era mult mai apreciat iar asfaltul era bine să se regăsească prin centrele cartierelor satelor”, afirma anul trecut fostul primar Dumitru Micuţaru, acelaşi care susţinea că a preluat primăria cu datorii de peste patru miliarde numai de la această construcţie.

Movile şi cratere în pozaîn bitum şi asfalt
Astăzi, drumul arată ca după un bombardament, cu “dealuri” de asfalt adunate unul lângă altul de pneurile maşinilor, dar şi cu veritabile caverne, parcă săpate cu buldozerul, până la stratul de pământ şi pietriş de sub bitum. Cu toate că grosimea stratului de asfalt ar fi trebuie să fie, conform proiectului, de circa cinci centimetri, iar acesta în realitate este, conform unei afirmaţii extrem de plastice (şi după cum se pate constata la faţa locului) “cam cât pojghiţa de mămăligă rămasă pe fundul ceaunului”.
La verificările făcute în timpul şi după terminarea lucrărilor de asfaltare şi reabilitare de inspectorii comunităţii europene s-a constatat în unanimitate că executantul a respectat, de fiecare dată proiectul, altfel nu ar fi putut fi deblocate fondurile şi efectuate plăţile pentru tranşa următoare.
La sfârşitul lui 2004 lucrările la drum au fost finalizate, iar tot din acel moment drumul a început să se deterioreze, pe de o parte datorită faptului că a fost executat după un proiect necorespunzător, pe de altă parte datorită condiţiilor atmosferice neprielnice în care s-a lucrat. Ca să nu mai vorbim de ce vorbeşte lumea, că o parte din materialele folosite ar avut cu totul alte destinaţii decât cele prevăzute în proiectul de execuţie.

S-a cheltuit doar jumătate din suma cere trebuia investită
Până la urmă, oamenii spun că încă e bine, “că pe drum încă se poate circula, chiar dacă nu cu 120 de kilometri la oră, ca la început”, după cum crede conducătorul auto Costel Atomei, acesta ieşind din garanţia constructorului la sfârşitul anului 2006.
La ora actuală toată documentaţia referitoare la construirea drumului se află la Primăria Flămânzi, sigilată de autorităţi şi depusă în grija primarului, alte două exemplare fiind arhivate la SAPARD Iaşi şi la SAPARD Bucureşti.
"În urma sesizărilor noastre, biroul Poliţiei Economice Botoşani a declanşat anul trecut o anchetă care, probabil, este în curs de desfăşurare şi acum, care urmează să eludeze cauzele deteriorării atât de rapide a drumului. Din câte se pare, dosarul ar fi ajuns pe undeva, pe la DNA”, susţine Paraschiva Viciriuc, secretara Primăriei Flămânzi, care crede că nu va mai trece mult până când “va veni Curtea Europeană de Conturi să verifice aspectul, căci ei au dat banii şi până la urmă a lor e lucrarea”.
Primarul Pitorac este de părere că „Nu ar fi rău să se mai pună nişte întrebări şi pe la cei care au efectuat lucrarea, constructorul fiind SC ARCADIA din Galaţi prin firma CODIN din Dorohoi, patronată de liberalul Corneliu Tomescu”.

Lucrătură pe principiul: ăştia-s banii, asta-i marfa
Referent de specialitate la Primăria Flămânzi, inginerul Emilia Dorneanu afirmă, ca şi alţi specialişti consultaţi, de altfel, că de încă de la început programul SAPARD nu a fost bun, deoarece pozadeoarece nu au fost luate în calcul costurile reale, dificultăţile, problemele care apar pe drumurile în cauză. “A fost stabilită o anumită valoare, a fost luată în discuţie o anumită lungime, deci lucrarea s-a făcut cu câţi bani au fost. Inginerul Achiţei (n.r. – lider marcant PDL) nu are nici o vină, ba, dimpotrivă, a făcut minuni cu ce avut la dispoziţie, mai ales că în alte localităţi, cu aceiaşi bani s-au construit doar o treime din numărul de kilometri asfaltaţi la Flămânzi. A întins şi el lucrarea cu ce a avut, ăştia-s banii, asta-i distanţa, astea-s materialele, a făcut chiar tot ce a putut”, crede inginerul Dorneanu.
Referitor la zvonurile, o perioade vehiculate destul de intens în oraş, conform cărora ar fi existat materiale sustrase de fostul primar Ţăruş de pe şantier, specialista primăriei se fereşte să aducă acuzaţii cuiva. Respectiv fostului primar Ţăruş.

Nu doar proiectele SAPARD au beneficiat de lucrări de mântuială
Şi alţi specialişti botoşăneni ne-au confirmat că prin proiectele SAPARD s-au făcut lucrări de mântuială, la normă, la număr de kilometri asfaltaţi, cu minimum de cheltuieli, probabil. “Mergeţi pe la Focşani, să vedeţi drum nou, făcut până nu demult, e varză la ora actuală. Până la urmă drumul din Prisăcani a fost gata în 2004, a ieşit acum doi ani din garanţie, are şi el o perioadă de supravieţuire de un an, doi, poate ar fi cazul ca cei de la Primăria Flămânzi să se ocupe şi ei mai mult de întreţinerea lui, mai ales că în curând va fi gata şi anul 2008. Ar trebui ca lucrarea să fie prinsă în bugetul local de la anul, apoi să se facă licitaţia şi să se execute reparaţiile necesare”, ni s-a mai spus.
Dar nu numai proiectele SAPARD au beneficiat de lucrări făcute la normă. Tot la Flămânzi şi tot în apropiere de drumul amintit, există DJ282B, care trece prin Câmpeni spre Prăjeni. În cazul acesta, DJDP Botoşani s-a ocupat de asfaltarea lui, şi cu toate că abia a ieşit de doi ani din garanţie, are nevoie urgentă de întreţinere pentru nu ajunge din nou în situaţia jalnică în care a mai fost.
“Cred că marea problemă a acestor drumuri este faptul că ele nu au fost proiectate să suporte mastodonţii de zeci de tone care circulă pe ele într-o parte şi în alta. Ar trebui că cei de la poliţie să introducă limită de greutate pentru autovehicule iar cei de la Drumuri Judeţene să plombeze rapid bucăţile de asfalt deteriorate, pentru că sunt porţiuni în care nu mai poţi circula nici într-o parte şi nici în alta”, susţine Gheorghe Matei, primarul localităţii Prăjeni, pentru a da de lucru şi altora, în afara celor menţionaţi mai sus. (B.P.F.)


Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (1)]
 

  
Patronii sunt obligaţi să-şi trimită angajaţii în concediul de odihnă
Festivalurile roşii au devenit portocalii
Ioan Rotundu
„Ziua Porţilor Deschise”
Comentariul comentariilor (CLXXVII)
(Ioan Rotundu)
S-au înmulţit reclamaţiile la adresa E.ON
Deştepţii se v or învârti, nevolnicii vor plăti
nu toţi pacienţii vor avea gratuitate la tomograf
Ţurcănenii şi-au dat mâna şi i-au potcovit pe brutarii prinşi cu ocaua mai mică
Noi reglementări privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale
Apeluri la 112 pentru recuperarea gâştelor rătăcite şi a bunurilor împrumutate
Încă 8 tone de ajutoare pentru sinistraţii de pe malul Prutului
Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!
Noi isprăvi ale aleşilor: Muntele Mic a fost închiriat pe 50 ani
Noi acţiuni ale Jandarmeriei
Sare pe o rana deschisa
România şi Ucraina ar putea face „meci nul“ la Haga
Medvedev pe umrele gloriosului Stalin
Ucraina nu are nici un drept să ceară aderarea la NATO
Ambasadorul Ciurilin trage România de urechi
el a folosit tonul mojicesc al lui Medvedev
Pe motiv că n-are reting, televiziunile au refuzat să spună adevărul
a furat lemne pentru a-şi încălzi copilul pe care sistemul i l-a ucis
Program Tele'M Botoşani vineri, 29 august
Replica nevestei a fost neiertătoare
Horoscop
Jurnalul de Dimineaţă

Anunţ[email protected]
Blogul lui Rotundu
Arhivă


Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!