Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

Evenimente

De la 07 Ianuarie 2003
122880377

Adevărata Românie (III)

• o noapte furtunoasă în Tăşnad
  • 11 August 2009, 23:00
Am plecat din Săpânţa cu regretul că nu mi-am întâlnit colegul de liceu, de care m-am despărţit în urmă cu 38 de ani, dar bucuros că are o nevastă de ispravă şi un fecior descurcăreţ. De la Săpânţa intri în ţinutul oşenilor, acei maramureşeni de o omenie aparte dar iuţi la mânie, români de viţă veche, coborâtori direct din dacii liberi. De cum te desparţi de apa Tisei şi te şupureşti prin coada munţilor Igniş, drumul duce spre Negreşti-Oaş, capitala oşenilor. Traseul este extrem de pitoresc şi trece prin celebra locaţie Sâmbra Oilor.
Prin Ţara Oaşului n-am mai fost din vremea şcolii, când am fost oaspetele unui alt coleg de liceu, într-una din vacanţele şcolare. Zona s-a schimbat mult de atunci. Casele modeste ale oşenilor au dispărut în cea mai mare parte, făcând loc unor hardughii cu zeci de camere şi două, trei etaje. Plecaţi la muncă prin ţările Occidentale, oşenii au ţinut să-şi ridice case mândre, ce cu multă cheltuială se ţin. S-a creat un fel de concurenţă locală: cine are casa cea mai mândră? Poate că lor le-o fi plăcând acele „mândreţe de case”, dar eu, în mod sincer, m-am simţit dezamăgit. N-au nimic comun cu tradiţia maramureşeană, cu specificul local, iar culorile stridente, poate prea mult portocaliu, urâţeşte peisajul natural şi atât de frumos al zonei. Dar vorba latinului „non gustibus disputandum”.
Traversând o culme păduroasă, ieşi din Ţara Oaşului şi scapi din strânsura munţilor pitici şi deşelaţi. Spaţiul se lărgeşte, munţii se pierd în stânga, spre Baia Mare, iar la vest se deschide Câmpia Someşului. Oraşul Satu-Mare nu m-a impresionat şi nu mi-a reţinut atenţia prin ceva deosebit. Am traversat Someşul şi ne-am continuat drumul spre Carei, cu dorinţa mai veche de a vizita monumentul închinat ostaşilor români căzuţi în lupta de eliberare „a ultimei brazde de pământ românesc” în toamna anului 1945.
Oraşul Carei, oraş de câmpie, este frumuşel şi curat. Mi-a plăcut mult biserica ortodoxă, o clădire maiestuoasă şi cu multe turle (foto 1). Dealtfel, am observat că prin partea de nord a Ardealului bisericile ortodoxe sunt de o frumuseţe aparte, înalte şi încăpătoare, geometria clădirilor fiind îndulcită mult de folosirea cu mult simţ estetic al curbelor.
Din Carei ne-am îndreptat spre Tăşnad, localitate renumită pentru băile sale termale ce au o mare putere curativă în bolile de reumatism, băi despre care sătmărenii susţin că-ş mai valoroase decât cele de la Felix Oradea. În Tăşnad m-a aşteptat un alt coleg de liceu, pe care l-am rugat cu câteva zile înainte să-mi găsească loc de cazare pe la vreo pensiune din staţiune. Fiind perioadă de sezon, cu greu a reuşit colegul să ne găsească o cameră. Ne-am bucurat, camera fiind la o pensiune situată chiar în plin centrul staţiunii, iar priveliştea era minunată. Abia spre seară aveam să realizăm ce ne aştepta. La nici douăzeci de metri de geam se afla o treasă de noapte. Pe la ora zece din seară şi până pe la vreo trei dimineaţa am avut parte numai de muzică şi dans. Şi de parcă n-ar fi fost deajuns zgomotul de pe terasă, tot pe la vreo zece din seară, perete în perete cu pensiunea cu se afla un restaurant ce a găzduit o nuntă. Toată noaptea am ascultat vocea de eunuc al cântăreţului de pe terasă iar spre dimineaţă, chiar sub geamul camerei, mirile şi mireasa s-au aşezat la o masă şi au început să desfacă plicurile. Aşa am putut afla că unchii miresei au pus în plic mai mulţi bani ca cei ai mirelui, iar soacra cea mică a strigat la mire să ia şi berea rămasă pe masă „că-i plătită”.
După trei dimineaţa, când mirele a trântit în portbagajul maşinii şi ultimele sticle culese de pe mase, iar vocea eunucului s-a stins, am tras un pui de somn pe cinste. Fiind zi de duminică, pe la zece dimineaţa am făcut o vizită colegului la locuinţa sa din Săcăşeni, după care ne-am continuat drumul spre Zalău, pentru a mă întâlni cu un alt coleg.
În Zalău am tras la catedrala ortodoxă „Sf. Vineri” (foto 2). Soţia şi şoferul s-au dus la slujbă, eu am rămas în maşină să mă conectez la Internet pentru a luat act de eventualele reproşuri ale cititorilor că site-ul nu le mai oferă zilnic ştirile cu care au fost obişnuiţi. Am constatat cu satisfacţie că majoritatea cititorilor au înţeles că avem şi noi dreptul la o scurtă vacanţă, pentru care le mulţumesc şi pe această cale.
Soţia a rămas impresionată de mărimea catedralei, ce poate găzdui simultan câteva mii de credincioşi, dar mai ales de faptul că cei prezenţi la slujbă stau aşezaţi pe bănci, îngenunchind numai la crez, spre deosebire de zona Moldovei, unde eşti pedepsit să stai toată slujba în picioare sau în genunchi.
Colegul din Zalău era şi el la slujbă, dar la o biserică de cartier. Ne-am întâlnit pe la amiază, pentru a schimba câteva cuvinte, după care ne-am continuat drumul spre Munţii Apuseni, spre Valea Arieşului, locul unde ne propusesem să stăm mai multe zile la Pensiunea Moldova, proprietatea omului de afaceri botoşănean Mircea Calistru. (Ioan Rotundu – va urma)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

"Parteneriat strategic" cu Rusia sau relaţii de vasalitate?
Prima scriere din lume a apărut pe teritoriul românesc
Deportările sovietice în Kazahstan, sau desţelenirea poporului român
Tânăra pianistă româncă din Canada comparată cu Nadia
Raluca Arvat a făcut sporturi nautice şi a vizitat fiordurile Croaţiei
Horoscop
Dorinţele lui moş Vasile
Nastâmpăratul Boc
Viorel Şerbănoiu, şeful Poliţiei, are gând de însurătoare
prefectul Roman îi dă casă iar primarul Flutur îl va năşi
Cu prefectul Roman, tupeiştilor de la E.ON Gaz li s-a înfundat
Fetiţă de 1,4 ani decedată fiindcă i-a căzut un motor de tractor în cap
Probe la conducta de gaz Hârlău – Botoşani – Bucecea
de data asta nu e o vrăjeală şi nu e campanie electorală, asigură prefectul de Botoşani
Greu cu normele Uniunii Europene!
Întâmplări cu mămăligă şi păstrăvi de Săpânţa
Zarug se vrea un bun samaritean
Reducerile de personal din învăţământ nu ţin cont de norme
Sancţiuni pentru profesorii care au notat greşit lucrările la bac sau de titularizare
S-au majorat alocaţiile financiare pentru bolnavii cronici
Angajări urgente
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă

Ultimele articole de pe blog