Recentul accident mortal produs la Darabani în care o tânără şi-a pierdut viaţa iar fratele ei se zbate între viaţă şi moarte are cauze mult mai vechi, cauze care îşi au rădăcina în corupţia care domină acest orăşel nordic al României. Este vorba despre o corupţie care a cuprins toate instituţiile locale: Poliţie, Poliţie de Frontieră, Jandarmerie, Parchet, Judecătorie şi Primărie, totul consumându-se sub controlul unui grup local de mafioţi extrem de bogaţi şi care controlează viaţa social-economică a întregului oraş şi împrejurările acestuia.
Referindu-ne strict la acuzele accidentului, adevăraţii autori morali stau
În fotolii comode în sediul Poliţiei oraş Darabani (foto) şi au grade grele pe umeri.
Este ştiut de toţi dărăbănenii că spre seară este periculos să circului prin oraş pe strada principală, ! Decembrie, pentru că şmecheri şi interlopi băuţi circulă cu viteză şi fac întreceri auto. Celor de la volanul autoturismelor li se alătură şi şmecherii cu motociclete care circulă şi cu peste 200 km la oră.
Protectorul acestor grupuri de mafioţi, interlopi şi şmecheri locali se spune că este subofiţerul de la Poliţia Rutieră Cristian Ursu care la rândul lui se află sub protecţia şefului Poliţiei oraş Darabani, comisarul şef Mihai Rizac.
Comisarul şef Mihai Rizac se laudă că este protejatul unui general din IGP Bucureşti şi că nimeni nu-i poate face nimic. Se pare că afirmaţia sa nu este golită de conţinut pentru că în vremea când JP Botoşani mai era condus de comisarul şef Cristian Cucoreanu, l-am sesizat pe acesta cu o serie de grave abuzuri comise de Mihai Rizac, inclusiv implicarea lui Rizac în moartea lui Lionel Ciobanu bătut de agentul şef de poliţie de la Viişoara şi lăsat să moară în arestul Poliţiei de la Darabani.
Mi-a spunea atunci Cucoreanu că va lua cu Rizac cele mai severe măsuri, mai ales că tot Rizac pusese pe un subaltern să-l ancheteze pe profesorul Constantin Moroşanu de ce scrie în ziarul local Plai Dărăbănean negativ la activitatea poliţiştilor, adică Rizac a cerut să se facă poliţie politică împotriva profesorului.
Cucoreanu a promis dar nu s-a ţinut de cuvânt, recunoscând mai târziu că Rizac are spate solid sus! şi că nu poate lua măsuri împotriva lui. Revenind la acest agent de circulaţie Ursu, el a instrumentat mai multe accidente de circulaţie prin care i-a acoperit pe vinovaţi. Cel mai răsunător caz în zonă a fost un accident în satul Baranca de Hudeşti în cursul anului trecut. O maşină a dat peste o căruţă. La volan era un anume Palaghia, deja implicat în mai multe cercetări penale. Ca să-l salveze, subofiţerul Ursu a acceptat să înscrie în actele întocmite că la volan a fost un anume Mereuţă: Acesta este un caz de notorietate dar sunt şi altele ţinute departe de spaţiul public.
Vă mai amintiţi de accidentul produs anul trecut tot în centrul oraşului Darabani de un poliţist? A fost puţină zarvă prin presa locală după care s-a aşternut tăcerea. Comisarul Rizac a stopat orice alte cercetări iar poliţistul este bine mersi în activitate.
Revenind la accidentul mortal, dărăbănenii spun că Florin Stănescu şi Emil Bujor, care se întreceau în viteză cu maşinile personale, aveau pus un pariu de 1000 de euro cine ajunge primul în centrul localităţii Păltiniş. Ei nu erau la prima întrecere. Stănescu are afaceri în Franţa, este căsătorit acolo şi are doi copii. Bujor a hălăduit prin Anglia şi o face pe şmecherul prin Darabani.
Accidentul a fost unul ghinionist, fata decedată fiind nou conducătoare auto şi n-a avut reacţia de a se feri din calea bolizilor conduşi de cei doi care erau şi băuţi la volan, ei consumând băuturi alcoolice la un bar unde au pus şi pariul.
La Darabani şmecherii circulă băuţi la volan iar poliţiştii rutieri îi cunosc şi nu iau măsuri pentru ca la rândul lor să nu fie turnaţi pe undeva de către aceşti interlopi locali ce preocupări şi afaceri au ei poliţiştii. Este un fel de concubinaj infracţional, o simbioză în baza căreia corupţia funcţionează ceas.
De exemplu, în faţa Parchetului şi Judecătoriei Darabani se practică taximetria clandestină. Nici un proprietar de autoturism care face transport persoane nu este autorizat taximetrist. Jandarmii care asigură paza acestor două instiţutii, poliţiştii locali şi cei rutieri, îi cunosc pe pirateriştii auto. Nu numai că nu iau măsuri împotriva lor dar îi şi protejează să nu fie cumva deranjaţi din activitate.
Despre corupţia din Darabani am mai scris şi boi mai scrie dar cu atât rămân dărăbănenii pentru că de la DNA Suceava procurorii şi şeful lor au alte priorităţi, una dintre priorităţile lor fiind şi aceea de a-mi închide gura şi publicaţia ca să nu-i mai deranjez prin cele scrise. Dar despre acest aspect voi scrie în detaliu în curând.