Pe săteni i-am găsit revoltaţi că nu sunt luaţi în seamă şi că atunci când sună la numărul de telefon unde se anunţă deranjamentele le răspunde nun robot sau li se pune muzică şi n-au cu cine dialoga. Necazul celor din Buhăceni este destul de mare. Sunt bolnavi cardiaci, diabetici şi cronici a căror viaţă depinde de telefonul din casă. O criză cardiacă n-au cum s-o rezolve decât apelând la telefon şi sunând la 112 după ajutor medical. Numai că de vreo două săptămâni telefoanele din casa lor sunt mute.
O săteancă ne-a relatat cum i-a murit cineva din familie şi n-a avut cum să anunţe rudele pentru că telefonul său este inutil. A trebuit să se roage de un sătean cu telefon mobil. Ce nu înţeleg sătenii este faptul că doi liniori de la Truşeşti au venit la faţa locului şi au strâns firele rupte, n-au refăcut şi legăturile pe motiv că n-au aprobare de la Bucureşti.
La Primăria Truşeşti am stat de vorbă cu viceprimarul Grişa Ailenei. Omul cunoştea problema celor din Buhăceni dar s-a declarat neputincios. Deşi au anunţat situaţia la deranjamente, n-a venit nimeni să refacă legăturile.
Dealtfel, viceprimarul s-a declarat total nemulţumit de prestaţia celor de la Romtelecom. Oamenii din comună care sunt abonaţii acestei companii reclamă tot timpul că au probleme cu tonul sau cu semnalul la Internet, reţeaua căzând de fiecare dată când vântul este ceva mai intens sau când plouă.
Ca să nu fim acuzaţi că am filmat doar un caz izolat şi că un nefericit accident nu poate caracteriza activitatea companiei, ne-am dus şi în comuna Ungureni, la primarul Ilie Ivanache. Şi acest primar a recunoscut că sunt probleme cu reţeaua Romtelecom şi că sunt prea frecvente deranjamentele dar că acestea sunt reparate operativ.
De la Truşeşti şi Ungureni ne-am deplasat la sediul Romtelecom din Botoşani. Aici ne-a primit, conform etichetei din piept, supervizorul Sanda, care mai întâi ne-a cerut să nu filmăm în interior că nu ne dă voie. I-am explicat că spaţiul în care mă aflam, chiar dacă este proprietate privată a companiei, este de interes public iar eu reprezint interesele clienţilor companiei şi am nu numai dreptul, dar şi obligaţia de a-i informa corect.
Supervizorul Sanda ne-a explicat că ei nu au şef decât la Suceava, pe Botoşani nemaifiind vreo conducere proprie. După vreo 20 minute n-ea informat că şeful de la Suceava nu vorbeşte cu noi că nu are aprobare de la Bucureşti. Văzând că nu poate scăpa de noi, până la urmă ne-a făcut legătura cu purtătorul de cuvânt al companiei de la Bucureşti.
Am dialogat cu aceasta pe un telefon ce mi l-a întins doamna Sanda dar nu m-am înţeles. Eu voiam să mi se spună cum se va rezolva problema celor de la Buhăceni, purtătorul de cuvânt, care habar nu avea de deranjament, căuta să mă ducă cu zăhărelul pentru a câştiga timp să se informeze şi apoi să-mi explice situaţia.
Am înţeles-o că ea se află la dispoziţia patronilor şi că nu face decât să-şi apere pâniţa oferită de greci aşa că i-am dat un răgaz să-şi formuleze un punct de vedere pe care să mi-l comunice până astăzi, ora 12.00.
De la Romtelecom m-am dus la sediul Protecţiei Consumatorului. Aici am dialogat cu comisarul şef adj. Mirel Rogalschi, căruia i-am relatat cazul de la Buhăceni. Comisarul a recomandat sătenilor să-i trimită o petiţie online şi imediat Protecţia Consumatorului va efectua o anchetă. De se va găsi vreo vină a companiei, aceasta nu va fi iertată de amendă. Din anchetă a mai reieşit că la Romtelecom Botoşani nu se poate lua nicio decizie. Problemele mai mărunte se hotărăsc la Suceava, cele mai puţin semnificative la Bacău iar grosul lor numai la Bucureşti. Nimeni din companie nu are voie să stea de vorbă cu presa decât numai prin purtătorul de cuvânt.
Problema celor de la Buhăceni va urma un curs extrem de complicat. Înregistrat la Bucureşti, deranjamentul va fi programat pentru reparaţii cam în două săptămâni. Dacă cablul distrus nu se găseşte la Suceava sau Bacău, va fi adus de la Bucureşti. Reparaţiile nu le face compania ci o firmă privată cu care compania are relaţie contractuală.
O întreagă birocraţie care complică viaţa abonaţilor şi le provoacă o sumedenie de nervi. Iată unde duce monopolul de piaţă, în domeniul telefoniei fixe Romtelecom fiind singura companie. Aceasta ar fi şi explicaţia pentru care companiei nu-i prea pasă de calitatea serviciilor oferite şi promptitudine la nevoile abonaţilor.
P.S: Aseară, în jurul orei 20.00, am primit un telefon prin care am fost anunţat că astăzi, la Buhăceni, va sosi echipa de meşteri care să repare deranjamentul. Iată că, dacă se găseşte cineva care nu se lasă păcălit de capcanele unor astfel de companii şi nu se mulţumeşte cu explicaţii de rutină, compania poate deveni şi receptivă la nevoile clienţilor săi. Sper că telefonul n-a fost unul de intoxicare.