Pentru copiii instituţionalizaţi o importanţă foarte mare asupra modului în care este primit de colegi o are informarea. Din păcate unii se confruntă cu marginalizări şi discriminări tocmai datorită acestei lipse de informare, a dezinteresului cadrelor didactice de a prezenta realitatea. Reprezentanţii din cadrul Complexului de Servicii Comunitare destinate Protecţiei Copilului, din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Botoşani, susţin că până în prezent nu s-au confruntat cu situaţii deosebite, din contra, profesorii, diriginţii vin la specialiştii complexului pentru a se interesa de modul în care trebuie prezentată situaţia copiilor din centre, pentru a nu fi supuşi unor situaţii neplăcute. S-au semnalat câteva cazuri în care copii incluşi în programe de consiliere au ridicat problema etichetării negative de către colegii de clasă, tocmai pentru că s-au confruntat cu astfel de situaţii. Astfel de cazuri izolate au fost soluţionate imediat prin discuţiile purtate de către specialiştii direcţiei cu cadrele şcolare în vederea informării corecte asupra situaţiei acestor copii.
"Există riscul ca aceşti copii să fie etichetaţi, iar etichetarea ar putea duce la marginalizare din partea colegilor de clasă. Cazuri în care copiii să fie marginalizaţi de profesori nu au fost semnalate la noi. Au fost câteva situaţii în care copii au etichetat într-un anume fel, negativ, pe cei din grija direcţiei, dar acestea sunt cazuri izolate. Problema a fost ridicată în programele de consiliere în care sunt incluşi copiii. Situaţia a fost rezolvată imediat prin discuţii purtate de specialişti cu elevii copiilor în cauză. De obicei se ajunge la o astfel de situaţie din cauza lipsei de informare iar aici cadrele didactice au un rol foarte important. Au fost cazuri în care diriginţi, profesori au venit la noi să se intereseze cum trebuie să procedeze în astfel de situaţii", a declarat Anca Mihaela Larionesei, psihopedagog în cadrul complexului. Şi mai delicată este situaţia în care copilul suferă de anumite boli incurabile, integrarea acestuia în colectivul clasei depinzând mai mult de o informare corectă pentru ca elevul să nu fie victima unei discriminări negative. De asemenea, cadrele didactice trebuie să cunoască faptul că nu trebuie favorizaţi aceşti copii, deoarece intervine discriminarea pozitivă, lucru care din nou îl poate afecta pe copilul în cauză. În prezent DGASPC are o colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani, în vederea promovării drepturilor copilului în unităţile şcolare, acţiune ce va fi reluată începând cu 15 septembrie. Pe lângă aceasta se încearcă promovarea egalităţii şanselor. Şi datorită acestor acţiuni, copiii instituţionalizaţi se vor integra mai uşor în colectivul clasei. Totodată, s-au semnalat multe cazuri în care copiii din cadrul direcţiei şi-au format prietenii durabile cu colegii de clasă. (Carmen STANCIU)