Astfel, noua denumire a taxei de primă înmatriculare este taxă de mediu, ţinând seama de destinaţia banilor proveniţi din plata ei, care se vor folosi în vederea finanţării programelor şi proiectelor pentru protecţia mediului.
În acest sens, Comisia Europeana a solicitat ţării noastre, prin intermediului comisarului pentru taxare, Laszlo Kovacs, să returneze diferenţele de taxă după ce formula de calcul va fi modificată în acord cu legislaţia europeană.
În acord cu comisarul european, Varujan Vosganian , afirmă că: În situaţia în care formula actualei taxe este mai avantajoasă, atunci vor primi diferenţa înapoi. Daca în formula actuală suma este mai mare, nu le vom mai cere nici o diferenţa".
Până în prezent, oficialii guvernamentali au declarat ca nu vor include o astfel de prevedere şi că cetăţenii nemulţumiţi au posibilitatea să se adreseze Justiţiei pentru anularea taxei plătite şi restituirea banilor.
Această procedură se declanşează printr-o cerere adresată Direcţiei Generale a Finanţelor Publice în rază teritorială a căreia s-a plătit taxa, la care se ataşează copii de pe chitanţe şi de pe actele maşinii.
Direcţia are obligaţia să răspundă solicitării în termen de 30 se zile, răspuns care , normal că este negativ. Apoi, abia după acesta, ne adresăm justiţiei în vederea anulării actului administrativ în baza căruia s-a plătit taxa, pe diverse motive de ilegalitate, printre care acela că, România încalcă prevederile comunitare şi că acestea sunt prioritare.
La sfârşitul procesului, şansele de câştig sunt minime de aceea, Guvernul a adoptat o altă denumire, aceea de taxă de poluare, pentru a sista acţiunile în justiţie. Odată intrată această taxă de mediu în vigoare, nu mai avem temei pentru a ne adresa justiţiei pentru restituirea sumelor plătite, ci , sperăm măcar că guvernanţii vor decide să restituie diferenţele de bani, care rezultă potrivit noii formule de calcul. (R.A.)