Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Cultură
Infracţiuni
Fapt divers
Editorial
Învăţământ
Sănătate
Administraţie
Social
Sindicate
Ştiri agenţii
Horoscop
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
19947
De la 07 Ianuarie 2003
122880014
Editorial

O afacere cu miros de mişmaş

  • Ioan Rotundu
  • 13 February 2006, 23:00
Pentru că n-am fost născut în maşină, dar nici în curucul cailor cum se spune uneori cu tentă vădit jignitoare, obişnuiesc ca prin Botoşani să circul, precum majoritatea cetăţenilor, cu tramvaiul. Aşa am ajuns să fiu cunoscut de majoritatea vatmanilor şi încasatorilor. Ori de câte ori se nasc probleme la Eltrans, tot de atâtea ori sunt întrebat cum aş vedea rezolvarea situaţiei sau ieşirea din impas. Ieri, spre exemplu, un vatman m-a întrebat dacă eu cred cu adevărat că renunţarea la taxatori şi introducerea sistemului automat de taxare va conduce la o eficientizare a activităţii Eltransului. N-am putut să-i dau un răspuns în acel moment, întrebarea pusă luându-mă pe nepregătite. Apoi am meditat, am dat câteva telefoane pentru a mă informa, am discutat şi cu unele persoane avizate, după care am procedat la o sinteză a tuturor elementelor şi extragerea unor concluzii. În primul rând, sistemul taxării automate nu este nou. El a mai fost practicat cu ani în urmă. S-a renunţat pentru că societatea de tramvaie se apropiase periculos de pragul falimentului. Cauza: majoritatea călătorilor nu cumpărau şi perforau biletele de călătorie. Se ajunsese la un transport în comun subvenţionat aproape sută la sută din bugetul primăriei municipale. Introducerea taxatorilor a mai redresat din situaţie. Repet, situaţia s-a petrecut cu ani în urmă. Raportat la momentul de faţă, având în vedere mentalitatea şi apucăturile noastre de român, gradul de responsabilitate civică nu s-a modificat prea mult. Nu este zi lăsată de la Dumnezeu să nu asist în tramvai la câte un scandal dintre taxator şi un călător ce, pe motiv că nu merge decât o staţie, nu vrea să plătească biletul. Reintroducerea taxării automate va diminua drastic încasările. Să presupunem că vor fi angajaţi controlori, acei cerberi care să nu ierte pe nimeni şi nimic, adică să acţioneze asupra călătorilor frauduloşi ca şi cum n-ar avea mamă şi tată. Nu cred că acest sistem va da rezultate. În primul rând există riscul, dovedit în numeroase cazuri anterioare, ca între călătorii din tramvai să se nască o solidaritate spontană iar controlorii să devină victime ale agresiunii colective, fără putinţa de a-şi îndeplini menirea. Să nu excludem nici situaţia când, controlorul fiind într-o situaţie avantajoasă, va profita de poziţia funcţiei şi va agresa persoanele vârstnice, femeile şi copiii, ca răzbunare a umilinţelor suferite în alte situaţii. Şi, totuşi, trebuie să conştientizăm că nici societatea Eltrans nu poate să tolereze la infinit mila publică prin a accepta călători neplătitori prin rea voinţă, cum nu poate accepta o schemă de personal supraîncărcată, care s-o tragă spre faliment. Sunt convins că înainte de a se pune problema introducerii sistemului automat de taxare s-a făcut şi un studiu tehnico-economic, studiu care a arătat o creştere a eficienţei economice. Numai că aceste rezultate le indică calculul de pe hârtie, nu şi modalităţile practice de aplicare. Cred că este de datoria consilierilor locali municipali, în calitatea lor de membri AGA, să analizeze cu atenţie dacă automatizarea sistemului de taxare se va solda cu o creştere reală de eficienţă şi nu cumva întreg mecanismul pus la cale nu-i decât o afacere pe bază de comision. Lucrătorii Eltrans suspectează că la mijloc ar fi afacerea cuiva, care a promis unei societăţi că va avea exclusivitate în producerea, montarea şi exploatarea sistemului automat. Mai trebuie de văzut dacă cu cumva această investiţie, în timp, poate deveni mai costisitoare decât sistemul de taxare practicat în momentul de faţă. Să mai adăugăm faptul că reducerea posturilor de taxatori devine o problemă socială, iar dacă locul lor va fi luat de persoane care să asigure asistenţa tehnică a sistemului şi de alte persoane cu funcţii de control, dăm deja circumstanţe agravante deciziei ce urmează a fi luată. Şi încă ceva! Dacă se va introduce sistemul automat de taxare şi controlori de trafic, amenzile propuse a fi aplicate călătorilor frauduloşi să fie cuantificate în sume suportabile. Dacă se vor aplica amenzi de milioane de lei, când cel în cauză n-are bani de bilet, vinovatul va râde, ştiind că n-are de unde plăti o astfel de sumă şi nimeni nu o va putea încasa vreodată. Dar dacă va fi pus în situaţia să i se taie cinci sau zece bilete de călătorie, va plânge, pentru că va scoate din buzunar aceşti bani, blestemându-şi ceasul în care s-a urcat în tramvai fără bilet. Apoi, o astfel de măsură va avea mai multă rezonanţă în rândul călătorilor frauduloşi şi va genera un sentiment de teamă că va fi prins fără bilet. Cu precizarea că, personal, nu cred într-o revigorare economică a societăţii Eltrans prin introducerea unui sistem de taxare automat, îmi exprim încrederea că la mijloc nu-i vreo afacere bazată pe comision, cum se zvoneşte. Doar dacă n-am pipăit bine esenţa lucrurilor!

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


D.I. P. afirmă că va da statul român în judecată la CEDO
Prinşi cu lemn furat
Pompieri amatori
Cuplu rănit într-un accident de circulaţie
Şi accidentată de maşină şi cu banii luaţi
Poliţist beat la volan
Femeie prădată de hoţ ziua
Procesul de distribuire a terenurilor pentru construcţia locuinţelor continuă
Olimpiada "Ştiinţe" pentru juniori
Concurs de şah început la Mihălăşeni cu final la Bucecea
Club de vacanţă "Toleranţă şi fair - play"
Peste 90% dintre mame au primit banii pentru creşterea copilului
Arădean tâlhărit la Flămânzi
Banii pentru medicamente consumaţi în timp record
Apel de solidaritate pentru lupta împotriva corupţiei
Taxele de import pentru carnea de pui cresc de la 45 la 70%
Partidul Unităţii Naţiunii Române (PUNR) - scurt istoric
Guvernul a acceptat 86 de amendamente la legile privind reforma în sănătate
Şefia lui Năstase la Camera Deputaţilor stă în mâna judecătorilor
Orice prevederi care ar conferi puteri sporite serviciilor secrete sunt periculoase
Românii vor cumpăra, în curând, mai multe maşini noi decât polonezii
Telegraful a murit. Stop
Experţii vor analiza presupusele rămăşiţe pământeşti ale Ioanei d'Arc
Kanye West se declară dependent de sex
Leni Riefenstahl nu ştia că protectorul său era un geniu al răului
Dinozaurii au fost otrăviţi
CSM a modificat data concursului
Horoscop
Comentariu la comentarii (XXIII)
Spaima costumului vărgat şi pădurarul dat în vileag
În sunet de topoare la Cristeşti
Lozneanu nu cedează în faţa lui Conţac
Alexandru vrea să revoluţioneze Consiliul Judeţean
Botoşănenii şi Sf. Valentin
Cimpoieşu şi Balan acuză gâlceava nemulţumiţilor
Infractori suceveni inculpaţi la Botoşani
Şoferii ambulanţelor fură din benzină cât pot
Spitale scoase datoare la factura de apă
Discuţii reale fără nici o speranţă
Un nou consilier judeţean aşteaptă să intre în pâine
Iluminatul festiv a costat Primăria peste două miliarde lei ROL
Consiliul Judeţean s-a despărţit de Colesniuc
Numirea străzilor din Cişmea amânată la nesfârşit
Noul sediu al Primăriei a ajuns la faza de mobilier
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog