În baza planului de măsuri comun al Serviciului Poliţiei Rutiere şi al Agenţiei Botoşani a Autorităţii Rutiere Române, controalele pe linia transportului ilegal de persoane au continuat. La aceste activităţi au fost cooptaţi reprezentanţii FNPTR. Aceştia aveau asupra lor tabele cu autovehiculele proprietate particulară ce executau transport de persoane de către conducătorii de autobuze, iar verificările au vizat în special aceste autovehicule. Până pe data de 15 septembrie 2006 au fost constatate 128 infracţiuni, prevăzute de articolul 281 din Codul Penal, finalizate cu înaintarea lor de către Parchetele teritoriale competente. De la acea dată până în prezent au mai fost întocmite 21 dosare penale pe linia pirateriei auto.
Având în vedere că în proporţie de 65% faptele penale vizează persoane care au mai fost depistate anterior cu acelaşi gen de infracţiuni, s-a demarat activitatea de verificare la serviciile de impozite şi taxe locale şi structurile corespunzătoare la nivelul comunelor. Aceste persoane figurează cu debite datorate din amenzile primite pe care nu le achită, a declarat Dumitru Zmău, şeful Serviciului Poliţiei Rutiere Botoşani. În urma finalizării acţiunii se va solicita ridicarea vehiculelor în vederea vânzării prin licitaţie pentru acoperirea creanţelor. Din informaţiile existente, rău platnicii au debite ce depăşesc suma de 50 milioane lei. Inspectorii ARR au aplicat 7 sancţiuni contravenţionale acestor categorii de persoane în valoare de 7.000 lei. Prin intermediul Agenţiei Botoşani a ARR au fost întreprinse demersuri de către Ministerul Transporturilor şi Locuinţelor în vederea obţinerii de precizări clare cu privire la sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de utilizare a vehiculului pe o perioadă cuprinsă între 1-3 luni, dacă vehiculul este depistat efectuând în mod repetat transport de persoane fără licenţă de transport. Organele de poliţie au depistat autoturisme tip microbuz cu nouă locuri efectuând transport de persoane în afara ţării fără licenţe de către persoane fizice neautorizate.
Deţinem informaţii că şi societăţi autorizate utilizează acelaşi tip de vehicule pentru transport internaţional, a precizat Dumitru Zmău. Acesta susţine că răspunderea penală a fost înlocuită cu aplicarea unei sancţiuni cu caracter administrativ, ceea ce a condus la amploarea fenomenului. Persoanele care fac acest gen de transport se pare că folosesc tertipuri, îmbarcând în autovehicul câte un membru al familiei, instruieşte ocupanţii pentru a declara că sunt rude de gradul I, nu încasează suma de bani pentru transport decât după finalizarea călătoriei, după ce s-au asigurat că sunt neobservaţi. Aceştia au un sistem de informare bine pus la punct, prin telefon sau alte semnale. (Bianca ALBU)