Povestea impunătoarei clădiri de la marginea localităţii Frumuşica, cea denumită de localnici “Castel”, continuă să provoace discuţii contradictorii şi astăzi, la aproape trei decenii de la ridicarea sa. Una dintre cele mai interesante ipoteze care circulă prin comună, cea legată strâns de ridicarea sa cât şi de construcţia căii ferate care urma să treacă prin zonă, susţine, nici mai mult nici mai puţin, că dacă nu ar fi existat construcţia, trenul ar fi circulat, mai mult ca sigur, astăzi, de la Iaşi la Flămânzi. Unul dintre locuitorii de aici, cu vechi state de serviciu în localitate, ne-a spus că la data când a fost terminată vila care adăpostea Asociaţia Viticolă Frumuşica, aceasta era atât de frumoasă încât mai marii de la judeţ, în frunte cu secretarul Bodaşcă, a dat dispoziţie ca ea să fie transformată în casă de protocol a partidului, spre marea desfătare a tovarăşilor care urmau să aibă un nou loc de beţie şi orgii, departe de “centru” şi de ochii lumii.
Cum între timp începuseră – şi avansau rapid – lucrările la calea ferată care urma să lege localitatea Deleni, prin Flămânzi, de Botoşani, minţile luminate ale vremii au decis să mute şina, care, fiind paralelă cu şoseaua, urma să treacă prin apropierea construcţiei, cam un kilometru mai în spate, pentru ca “tovarăşii” nu cumva să fie inoportunaţi. Şi astfel, vechile lucrări au fost abandonate şi s-a trecut la reproiectarea terasamentului, pe undeva prin coada iazului Sauca, ba chiar au început lucrările, ajungându-se în preajma grădinilor oamenilor din zonă. Toată lumea se întreba cu groază ce o să se întâmple, căci noua cale ferată urma să treacă prin mijlocul satului Rădeni, motiv pentru care trebuiau demolate mai multe case. Din fericire, a venit Revoluţia din decembrie 1989, lucrările au fost sistate şi s-au reluat cele de pe fostul aliniament.
A fost construită pasarela pe sub care urma să treacă trenul, a fost ridicat terasamentul şi amplasat podul dintre Frumuşica şi Flămânzi, dar încet, încet, elanul s-a diminuat. Cu tot mai puţini bani şi tot mai puţin interes, lucrarea a început să stagneze, primind prima lovitură serioasă atunci când reprezentanţii regionalei CFR Iaşi au decis, pe motiv că trenul spre Flămânzi nu va circula cu viteză, ca noile şine să fie trimise şi montate pe magistrala feroviară Suceava – Bucureşti, iar cele de acolo, mai uzate, să fie aduse aici. Până la urmă şinele, instalate sau nu, au fost furate şi au ajuns la fier vechi, şi aşa şi-a găsit sfârşitul trenul de Flămânzi.
“După 1990, distrugându-se fabricile de la Flămânzi, precum şi multe alte intreprinderi din Hârlău sau din zonă, s-a considerat că noua cale ferată nu mai este utilă şi s-a încetat construirea ei. Cu timpul, materialele aduse pentru calea ferată s-au furat, s-au degradat, iar cele care au rămas, au fost vândute Regionalei CFR Braşov, mi se pare, ca fier vechi”, ne-a explicat primăriţa Vamanu, întâistătătoul comunei Frumuşica. (Agenţia de Ştiri Flămânzi)