A trecut o lună şi jumătate de la decesul soţiei şi încă n-am reuşit să inventariez toate plăţile lunare pe care le am de făcut de pe urma serviciilor publice de care beneficiez. Niciodată nu am ştiut ce plăţi lunare se fac, în ce cuantumuri şi către cine pentru că soţia preluase această obligaţie şi o realiza plătind online.
Încercând inventarierea cestor servicii şi sumele de plată m-am lovit direct şi nemijlocit de sistemul birocratic care a pus stăpânire în toate instituţiile noastre publice.
Nu beneficiez de servicii deosebite ci numai de cele strict necesare unei vieţi obişnuite. Consumul la apă rece şi caldă este contorizat dar trebuie citiţi contorii pentru plata la apa rece în intervalul 8 12 a lunii şi predat indexul la ghişeul societăţii Nova Apaserv unde se achită şi factura .
În intervalul 25 30 a lunii se comunică indexul la apa caldă la două numere de telefon iar plasa se face la un ghişeu situat în incinta clădirii unde funcţionează Direcţia de Impozite şi taxe a Primăriei Botoşani.
Plata căldurii este mai complicată. A venit un emisar de la ELSACO şi a citit repartitoarele iar plata facturii se face la un parter de bloc de pe Cuza Vodă unde cu ani în urmă a funcţionat sediul PRM.
Emisarul de la ELSACO mi-a spus că repartitoarele vor fi citite lunar şi că va trebui să fie cineva acasă. De la E.ON iarăşi mi s-a pus că vine cu cititul contorului iar când se anunţă acţiunea va trebui să fie cineva acasă.
La anumite intervale de timp vin să citească contorii cei de la Nova Apaserv şi Modern Calor să vadă sinceritatea comunicării indexurilor. Verificările se anunţă cu afiş lipit pe uşa blocului dar cineva trebuie să fie acasă.
Sunt cel puţin trei situaţii când beneficiarul de servicii publice trebuie să stea acasă pentru a fi la dispoziţia furnizorului de servicii. Pentru un pensionar n-ar fi o problemă dar pentru o familie în care ambii soţi lucrează dimineaţa apare o maree problemă pentru că unui dintre ei va trebui să lipsească de la program cel puţin trei zile pe lună. Başca umblatul pe la ghişeele de plată care au program de funcţionare tot dimineaţa.
Am mai stat la coadă la UPC pentru plata abonamentului la televizor şi Internet dar şi la E.ON pentru a obţine facturile la curent electric şi gaz metan în formă printată pentru că ele veneau online şi se plăteau prin sistem banking. Coadă am făcut şi la Orange pentru plata telefonului.
Uitam de Asociaţia de proprietari. Şi aici trebuie să-l prinzi pe contabilul asociaţiei ca să-ţi poţi plăti cheltuielile comune pentru că acesta are în evidenţă mai multe asociaţii şi nu ştii niciodată când îl prinzi la asociaţia de care aparţii, aşa că trebuie să-l pândeşti când vine.
În Occident toate aceste plăţi se fac direct din contul bancar. Comunici furnizorului de servicii contul şi banca unde-l ai deschis iar el îşi încasează lunar contravaloarea facturii fără să te pună să pierzi timpul la poarta sa. La noi, dimpotrivă, se caută a se înfiinţa cât mai multe puncte de plată ca să creeze noi locuri de muncă pentru rude şi cei trimişi de la partid.
De ce nu s-ar plăti şi apa caldă la ghişeul societăţii Nova Apaserv iar această să vireze lunar suma încasată către Modern Calor, reţinându-şi un comision? Ar fi o cheltuială mult mai mică iar cetăţeanul eliberat de o povară în plus. De ce nu şi-ar încasa cei de la E.ON consumul de energie şi gaz metan direct din contul bancar? N-am primit o explicaţie.
Vine luna ianuarie şi voi mai avea de stat la uşa celor de la Impozite şi Taxe pentru a plăti impozitele pe proprietate şi taxa de salubrizare. Culmea., voi sta la rând ca să le dau bani, nu să le cer.
Pentru un pensionar tot acest calvar poate fi o umplere de timp dar pentru unul care lucrează este un stres continuu Vom scăpa oare vreodată de toate aceste umilinţe? Greu de spus atâta vreme cât în aceste instituţii publice se urmăreşte sporirea locurilor de muncă şi nu simplificarea serviciilor prestate faţă de cetăţean.