Începând de ieri, 4 septembrie, Şcoala Nr. 10 Botoşani găzduieşte desfăşurarea cursurilor privind combaterea violenţei în familie. La aceste cursuri participă profesori, directori de şcoli şi inspectori metodişti. Potrivit inspectorului general şcolar Horia Negrescu, aceste cursuri se vor desfăşura pe parcursul a două săptămâni şi participă două grupe a câte 20 de persoane, formate din categoriile mai sus enumerate. Reprezentanţii instituţiilor şcolare botoşănene vor fi instruiţi de un expert elveţian. La deschiderea cursurilor a participat şi inspectorul general Horia Negrescu, împreună cu inspectorii generali adjuncţi Daniela Biolan, respectiv Adrian Lăcătuş.
Profesorii sunt cei care sunt în contact direct cu elevii. Ei sunt în măsură să ştie care sunt cazurile de violenţă în familie, care de cele mai multe ori nu sunt raportate nimănui, susţine inspectorul Horia Negrescu. Un copil bătut sistematic de părinţii săi nu prea îndrăzneşte să spună acest lucru, dar profesorul poate afla dacă ştie cum să se comporte cu el. Pe de o parte în cadrul unităţilor de învăţământ există disponibilitatea de a descoperi cazurile de violenţă în familie, iar un elev îi poate mărturisi dirigintelui său dacă este bătut acasă. Uneori profesorii au ocazia să constate o schimbare bruscă în comportamentul unui elev, care acasă primeşte bătaie de la părinţi. Acesta se prezintă la şcoală obosit sau cu vânătăi. Pe de altă parte participând la aceste cursuri profesorii pot face mai departe educaţie în scopul combaterii violenţei domestice. În opinia inspectorului general educaţia este o măsură pe termen lung pentru că atât părinţii, cât şi elevii trebuie să înţeleagă faptul că violenţa nu este o metodă de a rezolva problemele şi nemulţumirile. De asemenea un rol important în combaterea violenţei în familie îl au şi profesorii din mediul rural, unde aceştia au un anumit statut. Astfel, şcoala are un rol foarte important în combaterea violenţei în familie. Prin descoperirea cazurilor de elevi supuşi violenţei în familie reprezentanţii instituţiilor de învăţământ au obligaţia morală de a lua măsuri şi de a raporta situaţiilor autorităţilor abilitate să intervină. (Margareta NICHIFOR)