„Încasările au scăzut cu mai bine de 50 la sută de când am preluat serviciul de blocare şi ridicare a maşinilor parcate ilegal pe domeniul public, ceea ce confirmă că regulamentul îşi face efectul, era binevenit. Municipalitatea a luat o măsură bună, traficul este mai fluid, spaţiile verzi au fost eliberate. Se lucrează în paralel, există o perfectă colaborare între noi şi Primărie. Noi degajăm spaţiile verzi de maşinile parcate aiurea, iar primăria le reface. De acum depinde de botoşăneni să ştie să le păstreze”, a declarat administratorul firmei HSR Botoşani, Iulian Juncănaru.
O seamă dacă văd o suprafaţă de teren liber nu-l cataloghează ca fiind spaţiu verde şi fac scandal atunci când li se ridică maşina. Dar faptul că acolo nu a crescut iarba este tot vina şoferilor. Conform Legii 24 /2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din zonele urbane, spaţii verzi sunt parcurile, scuar-urile, spaţii amenajate cu dominanţă vegetală şi zonă cu vegetaţie spontană ce intră în domeniul public, aliniamente plantate în lungul bulevardelor şi străzilor.
Reprezentantul HSR evidenţiază că mare parte din ridicări au fost de pe spaţii verzi. „Este evident că la momentul acesta multe spaţii verzi şi-au recăpătat identitatea, maşinile fiind parcate în locuri special amenajate. E îmbucurător să constatăm că încet-încet, posesorii de autoturisme înţeleg să-şi parcheze maşinile legal şi civilizat astfel încât să nu încurce pe nimeni, să nu deranjeze pe ceilalţi din jur”, a spus Iulian Juncănaru.
Cetăţenii sesizează, HSR acţionează
Dacă la început firma acţiona după un tur al oraşului efectuat zilnic, cu timpul botoşănenii au înţeles rostul regulamentului şi anunţă atunci când văd o ilegalitate. Multe dintre ridicările şi blocările maşinilor dintre blocuri venind ca urmare a sesizărilor cetăţenilor. „În cartiere, patrulăm mai rar din iniţiativă. Cel mai adesea, acţionăm la sesizările botoşănenilor şi nu doar oamenii noştri, ci şi un agent constatator respectiv un poliţist de la Rutieră, poliţist comunitar sau agent constatator din cadrul Primăriei. Să nu creadă cetăţenii că facem vânătoare de maşini. Am avea nevoie de mai multe echipaje, iar noi nu avem decât două”, a declarat patronul HSR.
Nu ar fi rău de ştiut, pentru cei care folosesc parcomatele, că tichetele de parcare pot fi procurate încă de seara pentru a doua zi. Astfel, după ora 19.00, parcomatele eliberează tichete de parcare pentru a doua zi valabile de la ora 8 dimineaţa. În acest fel riveranii sau cei care doresc să-şi lase maşina peste noapte în parcările cu plată pot achita o oră sau două încă de cu seară, ca să doarmă liniştiţi.
Strada Armoniei, vârful civilizaţiei în Botoşani
De apreciat este faptul că în unele zone, spre lauda cetăţenilor, firma a şomat. Niciun botoşănean de pe strada Armoniei, de exemplu, nu s-a trezit fără maşină şi nici cu roţile blocate. Asta datorită faptului că au respectat fără abatere regulamentul aprobat în Consiliul Local. „Acolo nu am ridicat nici o maşină. Şi nu e singura zonă. Oamenii de acolo au dat dovadă de civilizaţie şi s-au conformat imediat după montarea indicatoarelor cu restricţie. La polul opus avem probleme cu cei care locuiesc la case. Ar putea să bage maşina în curte, să nu blocheze circulaţia pe drum sau trotuar”, a spus patronul firmei HSR, conştient că vor mai fi nemulţumiţi, adesea tocmai din rândul celor care cad în „păcat”, dar marea parte va remarca îmbunătăţirile aduse de municipalitatea prin adoptarea regulamentului. (Eliza Sofian)