Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   
Vineri: 21 Noiembrie 2008

Evenimente
Politică
Anunţuri
Fapt divers
Sănătate
Administraţie
Social
Ştiri agenţii
Horoscop
Ofertă de afaceri
Umor
Comentarii
Lumea lui Rotundu

1 EURO = 4.6551 lei
1 USD = 3.9650 lei


Număr accesări
Astăzi:
10328
De la 07 Ianuarie 2003
55118720

Relaţia client – bancă, atent monitorizată de ANPC

Gradul de protecţie a consumatorilor de servicii financiare din România va creşte considerabil, conform modificărilor legislative aprobate în şedinţa de Guvern de miercuri, 19 noiembrie 2008. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va acţiona în baza acestora, asigurând protecţia intereselor financiare ale clienţilor în relaţia cu băncile.
Propuse de ANPC, aceste noi prevederi se referă la protecţia consumatorilor de servicii financiare şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, urmând să intre în vigoare la 30 de zile de la publicare. Printre principalele aspecte reglementate se numără obligaţiile conform cărora instituţiile financiare trebuie:
- să ofere consumatorilor contractele de credit încă din faza pre-contractuală, împreună cu o simulare de costuri, acest lucru dând posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajează pe termen mediu şi lung ;
- să prezinte costurile totale ale creditului în orice formă de publicitate în care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situaţiile în care clientul nu cunoaşte dobânda anuală efectivă (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreşte să-l semneze;
- să menţioneze în contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar;
- să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit;
- în cazul dobânzii variabile, să prezinte indicii şi modul de calcul în funcţie de care variază aceasta, în felul acesta clientul putând să urmărească şi să înţeleagă evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului;
- să nu modifice clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator, această prevedere dând clientului dreptul la rezilierea contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările propuse de bancă;
- să închidă contul curent, aferent contractului de credit / depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile în care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care îl considera închis odată cu achitarea integrală a creditului.
Modificările legislative aprobate de Guvern mai au în vedere şi următoarele capitole:
a) protecţia consumatorilor de servicii de intermediere imobiliară;
b) vânzarea produselor nealimentare şi garanţiile asociate acestora;
c) încheierea şi executarea contractelor la distanţă.
Serviciile imobiliare vor beneficia de acum de atenţia specială a inspectorilor ANPC, acest domeniu fiind unul des reclamat de către consumatorii nemulţumiţi.
Conform legii, agenţii imobiliari au obligaţia de a prezenta consumatorilor, în faza precontractuală, toate informaţiile esenţiale cu privire la imobilul ce urmează a fi tranzacţionat, inclusiv:
- surse de zgomot, umezeală, poluare, miros, pericol de inundaţii sau surpări, organizarea în apropiere a unor manifestări populare periodice, istoricul terenului sau al clădirii, posibile dezavantaje ale vecinătăţilor;
- preţurile practicate în piaţă;
- situaţia juridică a imobilului;
- nivelul estimativ al costurilor ce urmează să fie suportate de consumator;
- nivelul comisionului practicat de agenţia imobiliară.
De asemenea, agenţiile imobiliare nu mai au voie să perceapă penalităţi pentru neefectuarea tranzacţiei, din culpa consumatorului, în cuantum mai mare decât valoarea comisionului pe care acesta îl datora agenţiei în cazul efectuării tranzacţiei.
Referitor la vânzarea produselor nealimentare şi la garanţiile acestora, precizăm că se introduce în lege un termen de 15 zile pentru reparare sau înlocuire a produselor. S-a avut în vedere faptul că în Legea 449/2003 nu este prevăzut un termen de reparare sau înlocuire şi că acestea se fac în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator. De la momentul intrării în vigoare a legii şi până în prezent, s-a constatat, pe baza sesizărilor şi reclamaţiilor înregistrate la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, că aceast㠄perioadă rezonabil㔠nu este tocmai bine înţeleasă nici de către operatorul economic, nici de către consumator şi, în acest sens, se propune introducerea unui termen care „să nu depăşească 15 zile”.
De asemenea, în cazul reparării produsului, vor fi montate numai piese noi, fapt precizat clar de lege. Modificările privind executarea contractelor la distanţă constau în completarea legislaţiei, respectând observaţiile primite de la Comisia Europeană, ca urmare a transpunerii în România a Directivei 97/7/CE. În urma examinării măsurilor naţionale de transpunere s-au modificat anumite articole din Ordonanţa Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă, republicată.
De asemenea, s-a constatat că actul nu prevede sancţiuni pentru art. 3 (informaţii prealabile) şi 4 (confirmarea scrisă a informaţiilor), rezultând necesitatea introducerii acestora. Având în vedere că Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor este direct aplicabilă în cazul vânzării la distanţă, s-a făcut o menţiune specială în acest sens în cadrul ordonanţei.
Biroul de presă,

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

[ Comentarii (0)]

 

  
Rusia planificase demult invazia Georgiei
Câţi spioni şi agenţi de influenţă mai are Rusia în NATO şi UE?
Un gând bun înainte de alegerile parlamentare 2008
Comunicat de presă
Comentariul comentariilor (CCXLVI)
(Ioan Rotundu)
Horoscop
Spectator la teatru
Vă invită la muncă în Grecia
Voronenii se burzuluiesc din nou
Coace o creştere de preţ la apă, dar după alegeri
deşi societatea este pe chituci, liderul de sindicat vrea mai mulţi angajaţi şi salarii mai marisursa financiară: creşterea preţului la apă
Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!
Candidaţii PSD sprijiniţi de etnii
O afacere cu panouri publicitare amplasate pe spaţiul verde şi trotuare
afacerea pare să fi ieşit din laboratorul PDL
Mută problemele dintr-o parte în alta, ca să iasă basma curată
Beneficiarii de credite semnează contractul ca pe vremuri primarul
Ciubotaru crede că le-a venit în ajutor cu noi reglementări juridice
Surpriză, noul subprefect nu este interimarul Mihai
Microbii nu se mai lasă speriaţi de antibiotice
Încă o prelungire pentru programul de evaluare a stării de sănătate
Produse electrice cu probleme
Banc Post, cea mai reclamată bancă
A crescut cererea de medicamente
Ţâbuleac a hotărât: firma MBB va asigura deszăpezirea
patronul firmei este membru PDL şi consilier municipal
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă

Contact: [email protected]
Telefon: 0745 544 745

Botezi? Gasesti la noi tot ce ai nevoie pentru crestinarea pruncului!