De la începutul anului şi până în prezent, la Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) Botoşani s-au înregistrat aproape 60 de sesizări din partea consumatorilor botoşăneni. Toate reclamaţiile ajunse la APC vin din partea săracilor deşi drepturile de consumator le sunt încălcate şi celor mai înstăriţi. O bună parte a sesizărilor sunt legate de furtul la cântar. Conducerea APC Botoşani susţine că bogătaşii sunt foarte orgolioşi şi de cele mai multe ori, chiar dacă sunt înşelaţi de comercianţi, preferă să nu facă nimic.
"Chiar dacă li se încalcă drepturile de consumatori, botoşănenii bogaţi, fie nu recunosc că au fost înşelaţi din cauza orgoliului, fie consideră că nu merită efortul de a depune o reclamaţie", a declarat Elena Olaru, preşedinte în cadrul APC Botoşani. Săracii sunt cei care îşi apără drepturile de consumatori chiar şi atunci când este vorba de o suma foarte mică.
"S-au făcut plângeri chiar şi pentru o cutie de chibrituri, ceea ce arată că botoşănenii săraci îşi apără drepturile pentru că şi 500 de lei vechi contează pentru ei. Cei care câştigă puţin preţuiesc fiecare leuţ. Pe de altă parte înstăriţii, de cele mai multe ori nu se uită la bani atunci când fac cumpărături iar dacă acestea nu sunt pe placul lor nu se obosesc să reclame. Cei cu bani fac apelează la protecţia consumatorului doar atunci când este vorba de o sumă mare de bani de care a fost păgubit", a menţionat Elena Olaru. Şi prin faptul că botoşănenii cu situaţii financiare mai bune nu ţin la drepturile lor de consumatori, înstăriţii îi încurajează pe comercianţi să profite şi mai mult de clienţi. Conducerea APC Botoşani susţine că bogaţii judeţului nu ştiu, şi de cele mai multe ori nu vor să-şi apere drepturile pentru că sunt de părere că a reclama o înşelăciune este o ruşine.
"Şi cei mai avuţi ar trebui să facă ceva pentru drepturile lor de consumatori. Cei ce le ignoră nu fac altceva decât să îi încurajeze pe comercianţi la înşelătorii", a adăugat Elena Olaru. Aceasta a mai precizat că printre plângeri se mai numără şi cele făcute de persoane care vor să moară capra vecinului. De cele mai multe ori astfel de sesizări se dovedesc a fi neîntemeiate, însă, acest lucru nu-i împiedică pe acest gen de reclamagii să facă în continuare plângeri nefondate. (Carmen STANCIU)