Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Cultură
Anunţuri
Fapt divers
Învăţământ
Sănătate
Administraţie
Social
Sindicate
Ştiri agenţii
Horoscop
Umor
Gastronomie
Comentarii
Pamflet
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
15091
De la 07 Ianuarie 2003
122900740

Sondaj National ATLE, ianuarie-februarie 2008

  • 20 February 2008, 23:00
ASOCIAŢIA PENTRU TRANSPARENŢĂ ŞI LIBERTATE DE EXPRESIE isi propune realizarea de studii si analize (anchete sociologice, monitorizari de presa, analize de politica interna si externa etc.) cu scopul de a reflecta, intr-un mod obiectiv si transparent, perceptia publica a imaginii politicii si politicienilor romani.
În derularea proiectelor sale, ATLE colaboreaza cu tineri licentiati in stiinte sociale, precum si cu studenti care urmeaza cursurile facultatilor de stiinte politice, drept, administratie publica, relatii internationale etc.
Informatiile sunt destinate publicarii in regim liber, cu rugamintea citarii sursei, ATLE. ATLE a realizat in cursul anului 2005 o serie de rapoarte de monitorizare dintre care amintim: “POLITICIENII si CORUPTIA” si “PRESA DESPRE POLITICIENI”. Ultimul raport de monitorizare al ATLE – “TELEVIZIUNEA DESPRE POLITICIENI” a fost publicat la inceputul lunii aprilie 2006. Incepand cu luna martie 2006, ATLE a initiat programul de cercetari sociologice periodice BAROMETRUL POLITIC.

Date tehnice
Studiul a fost realizat de A.T.L.E. în perioada 20-28 ianuarie 2008 in cadrul programului ATLE – Barometrul Politic.
Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenţilor.
Volumul eşantionului a fost de 1173 de persoane, fiind reprezentativ pentru populaţia României cu vârsta mai mare de 18 ani.
Eroarea maximă admisă pentru rezultatele obţinute este de ± 3%, pentru un grad de încredere de 95%.
Interviurile au fost realizate în 41 de judeţe şi în municipiul Bucureşti.

ANALIZA SONDAJULUI – ianuarie-februarie 2008
Directia inspre care merg lucrurile in tara
Jumatate dintre repondenti apreciaza ca lucrurile in Romania merg intr-o directie gresita. Totusi, un bazin semnificativ de 39,4% dintre repondenti cred ca lucrurile se indreapta intr-o directie buna, in timp de 11% nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare.

Cum merg lucrurile in localitate comparativ cu nivelul national
Cei mai multi dintre romani apreciaza ca lucrurile in localitatea lor merg la fel ca la nivelul intregii tari. Numarul celor care cred ca lucrurile in localitatea lor merg mai bine decat la nivelul tarii este mai mare (26,9%) decat numarul celor care cred ca lucrurile in localitatea lor merg mai rau decat la nivelul tarii.

Responsabilitatea autoritatilor centrale/locale pentru calitatea vietii
Atribuirea responsabilitatii intre autoritatile publice pentru calitatea vietii sugereaza o diviziune aproape egala. Astfel, 46.6% cred ca responsabilitatea cea mai mare pentru calitatea vietii revine autoritatilor locale, in timp ce 43,8% atribuie aceasta responsabilitate autoritatilor centrale. Remarcam procentul mare din populatie care crediteaza autoritatile locale cu responsabilitate directa asupra calitatii vietii.

Descentralizare, dar sub controlul unei autoritati centrale care sa actioneze dupa criterii sociale pentru redistrubuirea fondurilor
Romanii tind sa aprecieze tot mai mult beneficiile descentralizarii, dar doresc in continuare o autoritate care sa coordoneze redistribuirea resurselor intre judete pe criterii sociale. Astfel, 76% sunt de parere ca taxele pe care le platesc la stat ar trebui directionate mai mult catre bugetele locale si mai putin catre bugetul de stat. De asemenea, 69,4% sustin ideea ca autoritatile locale ar trebui sa aiba atributii mai mari in ceea ce priveste cheltuirea banilor publici pentru investitii. Pe de alta parte, majoritatea repondentilor sustin principiul redistributiei, 60,2% declarand ca o parte din banii produsi in judetele mai bogate ar trebui alocati judetelor mai sarace pentru a le creste nivelul de dezvoltare. In fine, aproape 50% cred ca banii de la bugetul de stat se aloca bugetelor locale pe criterii politice, in functie de culoarea politica a primarului, iar nu in functie de nevoile localitatii.

Crearea unor structuri administrativ-teritoriale la nivel regional
Crearea unor structuri administrativ-teritoriale de nivel regional, la nivelul celor 8 regiuni de dezvoltare este pentru majoritatea romanilor o tema necunoscuta si insuficient dezbatuta. Astfel, 44,6% dintre romani nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare. Dintre cei care se proununta in favoarea sau impotriva une forme institutionalizate de descentralizare, 29,9% se declara in favoarea infiintarii unor Guverne sau Parlamente regionale, in timp ce 25,5% nu sunt de acord cu infiintarea unor asemenea structuri.Datele sociologice nu sugereaza un curent dominant in conditiile numarului mare de non-raspunsuri.

Avantajele unor structuri regionale
Dintre repondentii care sunt de acord cu infiintarea unor structuri regionale, majoritatea indica drept avantaj al infiintarii unor asemenea institutii elemente economice: mai multi bani, gestionarea propriului buget (24,1%), respectiv dezvoltarea mai rapida a zonei (20,4%). De asemenea, o parte dintre repondenti – 16,1% - apreciaza ca fiind un avantaj faptul ca prin crearea unor asemenea structuri autoritatile vor fi mai aproape de cetatean.

Dezavantajele unor structuri regionale
Am testat in detaliu si opiniile celor care nu sunt de acord cu infiintarea unor structuri regionale cu personalitate juridica. Dintre acestea, majoritatea considera ca fiind dezavantaje certe faptul ca astfel de structuri vor cheltui ele insele resurse suplimentare pentru a se intretine (26,4%), respectiv ca ele reprezinta o amenintare la adresa unitatii nationale (21,6%). O parte imporanta dintre repondenti indica drept dezavantaje cresterea coruptiei (15,5%) si cresterea birocratiei (13,5%).

Increderea in institutii
Topul increderii in institutii indica o detasare a Bisercicii cu 67% dintre repondenti care declara ca au incredere multa si foarte multa. Urmeaza in banda 45-50% Armata, Presedintele si Primarul/Consiliul Local. Consiliul Judetean se afla la mijlocul clasamentului, cumuland 34% din opiniile favorabile. Nivelele cele mai scazute de incredere se inregistreaza in cazul Guvernului (22,3%) si a Parlamentului (20,3%).

Cea mai eficienta institutie in localitate
Dintre institutiile locale care au demonstrat in ultimii 3 ani cea mai mare eficienta in judet sau in localitate, se detaseaza Primarul cu 46,5% opinii favorabile. 17,1% apreciaza Consiliul Local si 8,4% Consiliul Judetean. Ca si in cazul institutiilor centrale, remarcam faptul ca perceptiile pozitive se modeleaza in functie de personalizarea institutiilor. Institutiile cele mai personalizate Primaria/Primarul si Presedintia/Presedintele se bucura de cea mai mare incredere.

Implicarea parlamentarilor in rezolvarea problemelor locale
Dimensiunea de reprezentare locala a parlamentarilor este apreciata negativ. Ponderea celor care considera ca parlamentarii nu se implica in rezolvarea problemelor de pe plan local (fie lipsesc cu desavarsire, fie se implica rar) atinge procentul de 57,8%. Doar 24% dintre repondenti considera ca parlamentarii se implica des in rezolvarea problemelor de pe plan local. Procentul este aproape egal cu ponderea celor care au incredere mare si foarte mare in Parlament.

Alegerea Consiliului Judetean prin vot uninominal
Alegerea presedintelui Consiliului Judetean prin vot uninominal este larg impartasita de majoritatea repondentilor – 58,4%. 23,9% declara ca nu sunt de acord cu aceasta procedura de vot pentru alegerea presedintelui Consiliului Judetean, in timp ce 17,7% nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare.

Sistemul uninominal pur vs. Sistemul mixt
In ceea ce priveste opiniile fata de varianta de vot uninominal preferata, majoritatea repondentilor – 57,8% opteaza pentru varianta de vot uninominal pur, in timp ce doar 21,9% opteaza pentru varianta de vot uninominal mixt. Un procent important de 20,3% nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare.

Topul coruptilor
Topul coruptilor se prezinta, in linii mari, neschimbat. Adrian Nastase continua sa conduca cu 23,7% dintre optiunile negative (raportat la totalul populatiei). Adrian Nastase este urmat la mare distanta de un grup de politicieni situati in banda 6-8%: Traian Basescu, Calin Popescu Tariceanu, Viorel Hrebenciuc, Decebal Traian Remes si Adriean Videanu

Topul increderii in politicieni
Topul increderii surprinde detasarea lui Traian Basescu la 45% incredere multa si foarte multa, dar in scadere fata de lunile anterioare. Urmeaza la distanta de 10 procente Theodor Stolojan cu 36% si Mircea Geoana cu 33% incredere in capacitatea de a-si asuma acum sau pe viitor roluri importante in conducerea tarii. Cei 3 sunt urmati de un grup compact de politicieni situati in banda 20 – 24%: Gigi Becali, Emil Boc, Sorin Oprescu, Victor Ponta, Cozmin Gusa, Calin Popescu Tariceanu.

Formula guvernamentala de coalitie preferata
Dintre formulele de coalitie la guvernare considerate cele mai competente pentru a conduce Romania, pe locul 1 se situeaza formula de coalitie PSD – PD-L cu 23% dintre optiuni favorabile, urmata de formula PSD – PNL cu 18,5% si formula PNL – PD-L cu 17,4%. Aproape o treime dintre repondenti nu stiu sau nu raspund la aceasta intrebare.

Primul-ministru favorit
Topul premierilor favoriti pentru formarea urmatorului guvern este dominat de Mircea Geoana (19,5% dintre optiuni) si Theodor Stolojan (18,7% dintre raspunsuri). Urmeaza, la distanta, premierul Calin Popescu Tariceanu cu 13%.

Topul partidelor – Alegeri Parlamentare (cu mentionarea variantei PD si PLD)
Am testat topul partidelor prin 4 intrebari, in varianta cu PD si PLD, respectiv in varianta cu partidul rezultat din fuziunea celor doua partide – PD-L. Clasamanetul pentru alegerile parlamentare in varianta cu PD si PLD indica plasarea PD pe primul loc cu 28,4%, urmat de PSD cu 24,8% si PNL cu 12,3%. Cazul UDMR este special. Nu trece pragul parlamentar din cauza ca o parte din votantii maghiari opteaza pentru Partidul Civic Maghiar (raspuns indicat explicit de repondenti la varianta “alt partid/formatiune politica”)

Topul partidelor - Alegeri Parlamentare (Cu varianta PD-L)
In varianta – alegeri parlamentare cu PD-L - clasamentul se modifica putin. PD-L cumuleaza 35,6% dintre optiuni, PSD 25,4%, iar PNL 12,9%. Mai trec pragul parlamentar PNG si PRM. UDMR se situeaza sub prag din cauza problemei Partidului Civic Maghiar descrisa anterior.

Topul partidelor – Alegeri Locale (cu mentionarea variantei PD si PLD)
Intrebarea “Daca duminica viioare s-ar organiza Alegeri locale, cu candidatul carui partid politic ati vota?” distributia votului se schimba partial. Astfel, in varianta cu PD si PLD, avem o crestere a PSD la 27,5% (scor dat, cel mai probabil, de optiunea pozitiva pentru primarii in functie ai PSD), PD scade puternic la 22,9% PNL cresteusor la 14,5%, in timp ce PLD creste bine, la 11,9%. Comparativ cu alegerile parlamentare, in caz de alegeri locale, numarul nehotaratilor este semnificativ mai mic.

Topul partidelor - Alegeri Parlamentare (Cu varianta PD-L)
Aceeasi intrebare cu varianta PD-L indica de asemenea modificari importante ale optiunilor. Astfel, daca duminica viitoare s-ar organiza alegeri locale, 33% ar vota candidatii PD-L, 28,6% ar vota candidatii PSD, 14,5% ar vota candidatii PNL si 5,9% candidatii PNG. Comparativ cu alegerile parlamentare, in caz de alegeri locale, numarul nehotaratilor este semnificativ mai mic.

Alegeri prezidentiale
Topul prezidentiabililor indica detasarea lui Traian Basescu cu 39,8% dintre optiuni. Presedintele in functie este urmat de Mircea Geoana (18,8%), si Gigi Becali (6,6%).


Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Au mare curaj
Comentariul comentariilor (LV)
(Ioan Rotundu)
Conţac răspunde la comentariile de pe blog
Tocăniţă ungurească
Horoscop
De la cine să mai ia?
Comunicate de presă
Program TELE'M Botoşani, joi, 21 februarie
Odae şi poliţistul au făcut-o de oaie
(Cârcotaşul)
Fanfaronadă pe seama bugetului local
Consilierii locali au oarece probleme cu cultura şui instituţiile ei
30 de primari botoşăneni vor zbura spre Londra şi Paris
Liber la tichetele cadou!
Buget consistent pentru Protecţia Copilului
Societatea „Spicul” a intrat într-o zodie neagră
Liberalii propun ca Premiul Eminescu să fie de 16.000 lei
Cabinet de balneo-fizioterapie închis
Farmacie amendată pentru că angajaţii au fumat
Mulţi medici pensionari rămân în activitate
SIP ameninţă că se va răfui cu directorii uzaţi moral
Dosarele pentru gradaţii de merit la control
Hrustovici pregăteşte o nouă expoziţie
Tradiţii culturale scoase la reanimare
Anunţ pierdere acte
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog