Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

   

Evenimente
Politică
Cultură
Infracţiuni
Anunţuri
Fapt divers
Administraţie
Ştiri agenţii
Horoscop
Ofertă de afaceri
Umor
Reportaje
Comentarii
Caricaturi
Anchete
Lumea lu' Rotundu
Presa'n gura lu' Rotundu


Număr accesări
Astăzi:
25357
De la 07 Ianuarie 2003
122885424

“Şoseaua morţii” de la Copălău continuă să-şi ceară, anual, tributul de victime

  • 10 August 2008, 23:00
Asemenea creaturilor de infern însetate de sângele inocenţilor, şoselele judeţului şi-au cerut, unele ani de zile, tributul de vieţi nevinovate, contribuind la naşterea unor veritabile mitologii automobilistice despre “drumurile morţii”, aşa cum au fost considerate, ani de zile, tronsoanele de drum dintre Copălău şi Cotu sau dintre Cătămărăşti Deal şi Cucorăni. Deşi în topul celor mai dramatice accidente, primul loc al ultimilor ani a fost ocupat de oripilantul eveniment rutier petrecut în anul 2003 în comuna Mihai Eminescu, când maşina Penitenciarului Botoşani s-a dat peste cap, secerând în doar câteva secunde nu mai puţin de şapte vieţi, nici sudul judeţului nu a fost lipsit de evenimente de acest fel.
Cu 10 morţi, 14 răniţi grav, 30 de maşini distruse şi pagube materiale de miliarde de lei, evaluarea evenimentelor rutiere grave şi foarte grave petrecute numai în perioada 2001-2003 pe DN 29C în zona localităţii Copălău atinsese valori situate în apropierea cotelor de alarmă. Şi deodată, aproape brusc, blestemul a încetat. Maşinile au încetat să-şi mai facă de cap, ambulanţele nu au mai alergat disperate să culeagă la lumina girofarurilor ultimele rămăşiţe de viaţă, şoferii au început să respire mai liniştiţii iar poliţiştii de la circulaţie să aibă viaţa mai uşoară. Avea să fie liniştea dinaintea furtunii. În 2008, dragonul însetat de sânge de la Copălău a reînviat. Nu mai puţin de 10 evenimente rutiere grave, soldate cu 2 morţi şi cu 15 răniţi, s-au petrecut în localitatea usturoiului numai în primele 7 luni ale anului 2008. Şi numărul victimelor continuă să crească, de la zi la zi…

Segment de circulaţie cu risc crescut de accidente
Megând dinspre Botoşani pe drumul care face legătura cu principalele artere de circulaţie naţionale, la circa 20 de kilometri de oraş, chiar înainte de intrarea în Copălău, se află pădurea Buda, locul în care la începutul actualului deceniu s-au petrecut două groaznice evenimente rutiere, unul soldat cu patru morţi şi un rănit grav şi altul cu doi morţi, doi răniţi grav şi şapte răniţi uşor. Imediat după ieşirea dintre sinuozităţile pădurii, urmează o porţiune de drum de 2-3 kilometri în linie dreaptă care trece prin faţa poligonului local şi se desfăşoară aproape fără nici un fel de viraje până după tăpşanul unde s-a organizat ani de zile Festivalul Usturoiului. Şi aici, aparent surprinzător, au avut loc în acea perioadă accidente mortale, cazul cel mai dramatic fiind al unui student care se întorcea obosit de la examene. Până la ieşirea şoselei din comună, virajele şi curbele periculoase alternează cu porţiunile de drum liniştite, pe acest profil fiind înregistrate de-a lungul timpului alte şi alte accidente de circulaţie, multe soldate cu răniri grave.
Un veritabil blestem a însoţit, până nu demult, porţiunea de drum dintre pădurea Buda şi ieşirea din Copălău, anual şoseaua cerându-şi, după cum o indică chiar statisticile, un nejustificat tribut de sânge nevinovat. “Cu siguranţă Zona Copălău a fost cea mai afectată de evenimentele rutiere grave petrecute în judeţ de-a lungul anilor. Datorită configuraţiei drumului şi succesiunii de curbe şi porţiuni drepte dar şi valorilor crescute de trafic induse de legătura judeţului cu restul ţării şi cu oraşul Iaşi, se poate afirma că şoseaua Copălău a reprezentat ani de zile un segment de circulaţie cu risc crescut de accidente”, afirma în urmă cu aproape patru ani comisarul Tiberiu Furdui, fostul purtător de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Botoşani.

Judeţul Botoşani nu a avut puncte criminogene
Conform evidenţelor Serviciului de Circulaţie Rutieră, în judeţ nu a existat o concentrare a accidentelor auto în anumite locuri, acestea petrecându-se aleatoriu, în localităţi diverse şi nu neapărat pe cele mai frecventate artere de circulaţie. Deşi există reglementări care definesc din punct de vedere rutier punctele negre, judeţul Botoşani nu a avut totuşi zone stricte de încadrare ci doar porţiuni de circulaţie cu risc crescut de accidente.
Manualele de specialitate indică drept puncte negre (sau puncte criminogene) sectoarele de drum cu lungimea de 1 kilometru pe care într-un interval de 5 ani s-au produs 10 accidente grave de circulaţie, soldate cu cel puţin 10 persoane decedate sau grav rănite. Aceste puncte apar de obicei datorită configuraţiei drumului şi unei semnalizări rutiere necorespunzătoare, pentru remedierea situaţiei intervenindu-se cu mijloace de semnalizare suplimentare şi, pe cât posibil, cu supravegherea porţiunii de drum respective.
Deşi nu a fost considerat punct criminogen, deoarece distanţa pe care au fost înregistrate accidentele au depăşit sectoarele stricte, de 1 kilometru, Copălăul a fost totuşi o zonă cu mare concentrare a evenimentelor rutiere grave, acestea petrecându-se pe înreaga porţiune de drum, de circa 6-7 kilometri, care anticipează şi străbate localitatea. “Drumul naţional care străbate comuna Copălău este artera cu valorile de trafic cele mai ridicate la nivelul judeţului Botoşani. Comuna este dezavantajată de faptul că şoseaua traversează un teritoriu întins şi diversificat, unde virajele periculoase alternează cu porţiunile de drum drepte, liniştite, care predispun la apăsarea acceleraţiei, aceasta putând fi considerată una din explicaţiile numărului mare de evenimente rutiere grave înregistrate aici”, admitea, în 2004, comisarul şef Vasile Pânzaru, şeful Serviciului Circulaţiei Rutiere Botoşani.

Accidente grave şi foarte grave în zona Copălău
În anul 2001, seria accidentelor grave şi foarte grave din zona Copălău a debutat în ziua de 12 ianuarie când conducătirul auto Pantelimon N., angajat într-o depăşire neregulamentară, a ieşit cu maşina în decor, provocând accidentarea gravă a pasagerului Georgel D. Pe 23 ianuarie, un alt accident similar a provocat rănirea gravă a şoferului Gheorghi D. şi decesul pasagerului Szoltan M. Pe 20 mai, Cornelia M. a ajuns la un pas de moarte după ce a fost acroşată de maşina condusă de Ioan P care, aţipind la volan, a intrat pe contrasens. Al doilea accident mortal al anului avut loc în ziua de 9 august, Haralamb P. (57 ani) decedând în urma evenimentului rutier produs de Radu T., care nu a adaptat viteza maşinii la condiţiile de mers.
Data de 6 octombrie 2001 nu se va şterge prea uşor din memoria celor implicaţi în cel mai dramatic accident petrecut în ultimii ani în pădurea Buda. O doctoriţă care se îndrepta spre Iaşi, venind de la o înmormântare ce avusese loc la Dorohoi, a aţipit la volan, intrând din plin într-un autoturism care circula regulamentar din sens opus. În urma impactului Daniela C., Bebe I., Cristina-Mihaela M. şi Petre M. şi-au pierdut viaţa iar Alexandru C. a suferit leziuni care i-au pus viaţa în pericol.
“Condiţiile în care s-a produs coliziunea sunt bizare, evenimentul petrecându-se ziua în amiaza mare, în condiţii de vizibilitate perfectă, pe un carosabil uscat. Probabil că femeia aflată la volanul maşinii a adormit, deoarece nu au fost evidenţiate nici un fel de urme de frânare. Efectiv, Dacia sa a intrat în plin în maşina care se deplasa din sens opus, provocând decesul pasagerilor din Dacie şi a conducătorului auto din maşina lovită. Practic este greu să explici cauzele unui accident pentru care nu există nici o explicaţie logică”, explica la data producerii evenimentului rutier comisarul şef Pânzaru.
Ceva mai liniştit din punct de vedere al gravităţii evenimentelor rutiere, anul 2002 a debutat cu un accident petrecut la numai câteva ore după terminarea revelionului, conducătoarea auto Lenuţa B. lovind grav un pieton care, aflat sub influenţa băuturilor alcoolice, circula neregulamentar. În dimineaţa zilei de 26 septembrie, chiar pe tronsonul care trece în linie dreaptă prin faţa Poligonului Copălău, viaţa tânărului Ovidiu A. (21 ani) s-a frânt într-o fracţiune de secundă, după ce studentul, care se întorcea de la examenele susţinute la Iaşi, a adormit la volan. Nici în acest caz nu au existat urme de frânare, maşina tânărului rulând aproape 300 de metri pe acostament până s-a izbit într-un copac de pe partea dreptă a drumului. Cel de-al treilea accident al anului 2002 a avut loc în ziua de 3 decembrie, conducerea imprudentă a maşinii pilotate de Gheorghe L. provocând vătămarea corporală gravă a pasagerului Marius G. (53 ani).

2003, un an extrem de grav în evenimente rutiere grave
Primul eveniment rutier grav al anului 2003 s-a petrecut la 20 aprilie, când, din pricina neadaptării vitezei, şoferul Petru D (47 ani) a pierdut controlul volanului şi s-a răsturnat, provocând rănirea gravă a pasagerei Olguţa C. (de 39 ani). Din acest moment lucrurile au început să se precipite, numai în cursul lunii iunie fiind înregistrate trei evenimente soldate cu rănirea gravă a participanţilor la trafic. Pe 19 iunie conducătorul auto Petru H. (43 ani) nu a adaptat viteza maşinii la condiţiile impuse de carosabil, provocând răsturanarea autovehiculului şi accidentarea pasagerei Elena C. (70 ani).
Şase zile mai târziu, Mihaela H. (29 ani) l-a acroşat cu maşina pe adolescentul Ionuţ C. (17 ani), care traversa şoseaua neregulamentar. În sfârşit, în ziua de 28 iunie, conducerea imprudentă de care a dat dovadă tânărul conducător auto Constantin D. (19 ani) a provocat accidentarea gravă a tânărului Iulian T. (19 ani). La data de 31 iulie, evenimentul provocat de neadaptarea vitezei de către Marius G. (29 ani) a provocat decesul pasagerului Constantin H. (42 ani).
Ultimul accident al anului, dar şi cel mai grav, s-a petrecut în pădurea Buda în ziua de 24 august 2003. Conducătorul auto Eugen S. (25 ani), angajat pe un microbus Mercedes la o firmă care asigura transportul de călători pe ruta Botoşani-Frumuşica, a intrat într-o depăşire neregulamentară şi din cauza lipsei de experienţă şi a vitezei excesive a pierdut controlul volanului şi a intrat cu maşina într-un copac, răsturnându-se la marginea carosabilului. În urma impactului un minor de 8 ani şi un bărbat de 49 de ani au decedat pe loc, 2 pasageri au fost grav răniţi şi alţi 7 internaţi, cu leziuni ceva mai uşoare, la Spitalul Judeţean Mavromati.
“Cel mai grav eveniment rutier al anului s-a datorat vitezei ridicate coroborate cu lipsa de experienţă a conducătorului auto. În timpul unei depăşiri, văzând că din faţă se apropie o altă maşină, şoferul s-a precipitat şi a tras de volan în partea dreaptă, părăsind carosabilul cu roţile laterale, lucru care a creat autoturismului balans. Speriat de situaţia creată, acesta a răsucit brusc volanul spre stânga, a părăsit şoseaua, a lovit un copac şi s-a răsturnat”, relata la data comiterii accidentului comisarul şef Dan Doşu, pe atunci adjunctul comandantului IPJ Botoşani. Pe 21 septembrie 2003 blestemul şoselelor a lovit din nou, de data acesta în dreptul localităţii Băluşeni, unde în urma impactului cu un copac, şoferul unui autoturism a decedat pe loc.

Accidente mai uşoare şi avarii în ultimii ani
Începând cu anul 2004, datorită monitorizării mult mai atente a sectorului de drum respectiv, accidentele de circulaţie şi-au redus intensitatea şi – lucru foarte important – gravitatea. După desprinderea de comuna Copălău, proaspetei comune Coşula i-a fost repartizat şi un sector de drum de circa 8 kilometri de pe DE58, de la Băluşeni şi până la Poligonul Copălău. Graficele constante de patrulare, interzicerea circulaţiei căruţelor pe drumurile publice, instalarea maşinilor de radar şi a panourilor de avertizare au avut în cele din urmă efectul scontat, reflectat în faptul că în ultimii trei ani, în zona respectivă nu au fost înregistrate decât 4 accidente de circulaţie relativ uşoare, fără decese şi fără grav răniţi.
Agentul şef Petrică Tatarciuc, şeful Postului de Poliţie Coşula, pe raza căruia se află segmentul amintit, poliţist prezent la toate evenimentele rutiere înregistrate în ultimii ani, susţină că acestea s-au datorat exclusiv “neadaptării vitezei la configuraţia şi la starea drumului” şi că “numărul acestora s-a diminuat considerabil, dovadă fiind şi faptul că în ultimele luni nu s-au înregistrat nici măcar accidente cu răniţi, ci doar vreo trei avarii. Ieşim şi noi cu maşinile de patrulare, iese şi Poliţia Rutieră, mai circulă cei de la Postul de Poliţie Copălău şi cei de la Poliţia Flămânzi, de care aparţinem şi noi de altfel, întreaga zonă este împânzită şi supravegheată permanent. Probabil că un rol deloc neglijabil l-au avut şi panourile cu inscripţia “Viteza ucide”, care au fost montate exact în zonele despre care vorbeaţi, panouri instalate printr-un program foarte bine gândit, dezvoltat la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean”.

Renaşterea monstrului
Şi iată că după atâţia ani de acalmie, tocmai când poliţiştii din zona Copălău credeau că accidentele grave de circulaţie au devenit în zonă simple amintiri, tot mai puţini fiind cei care se mai refereau la sectorul de drum european dintre Buda şi Copălău ca fiind “şoseaua morţii”, monstrul şoselelor, a renăscut, mai însetat de sânge ca niciodată.
Conform afirmaţiilor subinspectorului Marcel Şchiopu, şeful Poliţiei Flămânzi, unitate în raza de competenţă a căreia se află sectorul respectiv, numai în primele şapte luni ale anului, pe segmentul de drum de la intrarea în judeţ (dinspre Deleni) şi până în dreptul mănăstirii Zosin, au fost înregistrate 10 evenimente rutiere grave, soldate cu victime, precum şi alte zeci de coliziuni sau avarii.
„Din analiza accidentelor, s-a desprins concluzia că segmentul de drum cel mai periculos este cel de la intersecţia DE58 cu drumul spre Cerbu (intrarea spre primăria Copălău) şi până la drumul spre Coşula, trecând prin faţa poligonului, unde numai în ultimul timp au fost înregistrate 7 accidente, dintre care două mortale”, ne-a spus inspectorul Şchiopu. Mai mult chiar, tot aici şi-au pierdut viaţa în 2008 alţi doi participanţi la trafic, dar nu automobilişti: un bătrân din Copălău aflat pe bicicletă care, dezechilibrat de vânt, a căzut pe carosabil, şi un tânăr din Băluşeni care, aflat pe un motoscuter, a intrat pe contrasens şi a căzut, fiind accidentat mortal de o maşină care venea din sens opus.
„Pentru preîntâmpinarea altor evenimente rutiere grave, s-a luat măsura dirijării suplimentare a echipajelor de poliţie în zona respectivă, care va fi marcată cu semne distinctive (inscripţionare pe asfalt, denivelări de limitare a vitezei autovehiculelor) prin care conducătorii auto vor fi atenţionaţi”, ne-a mai spus şeful Poliţiei Flămânzi. Sperăm ca măsurile luate să fie suficient de drastice pentru că monstrul şoselelor de la Copălău, speriat, să nu îşi mai arate faţa. (B.P.F.)


Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.


Comentariul comentariilor (CLXV)
(Ioan Rotundu)
Abuzuri la RAR
Atenţie la pepenii turceşti, că mustesc de chimicale
Program Tele'M Botoşani luni, 11 august
Horoscop
Cel mai puternic motiv pentru a intra... în Rai
Loc de muncă pentru persoane dinamice, serioase şi motivate
Executorul cu nume de fată i-a golit contul lui Bereşteanu
Protecţia Copilului – proba de foc pentru vicele Ţurcanu
Însărcinată în luna a IX-a, bătută măr de concubin
Deşi beată, femeia s-a bătut în parte cu şoferul
Expoziţie de artă plastică româno-ucraineană
Un copil de 2 ani a băut motorină în loc de suc
Cer sancţionarea celor care nu şi-au făcut datoria la inundaţii
A comis 4 infracţiuni în două zile
Ajutor comunitar pentru sinistraţii de la Rădăuţi Prut
PRM a murit, dar Niţură continuă să-l resusciteze
Spaţiile din jurul blocurilor vor fi închiriate
Coşmarul lui Vadim s-a adeverit
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă


Ultimele articole de pe blog