Jurnalul botosanenilor Publicatiile Jurnalul Online Jurnalul Dimineata Botosanilor

Evenimente

De la 07 Ianuarie 2003
122867085

Adevărata Românie (VI)

• dulcegării creştineşti la mănăstirea Prislop
  • 14 August 2009, 23:00

La o pensiune se cazează fel de fel de oameni, proveniţi de prin toate colţurile ţării. La Pensiunea Moldova, în seria din care am făcut parte, au fost cazaţi profesori universitari din Braşov, patroni cu afaceri mai micuţe, agenţi de vânzări, salariaţi bugetari cu lefuri mai dolofane. Prieteniile se leagă uşor. Aşa ne-am împrietenit cu „domn’ Vasile” din Marghita.
Cândva maistru militar de radiolocaţie, instruit în marea Uniune Sovietică, militar care a tras cu rachete reale în ţinte reale, a devenit inutil Armatei Române care s-a alipit la NATO. Aşa că omul s-a reprofilat. Acum este agent de vânzări piese auto şi lucrează pentru o firmă din Ungaria. Deşi de etnie maghiară, domn’ Vasile vorbeşte corect româneşte şi nici n-are manifestări şovine sau iredentiste. Îi înjură pe politicienii maghiari mai abitir ca românii pe ai lor, semn că, indiferent de etnie, politicienii sunt toţi la fel: nişte lichele puse pe căpătuială.
Seara, pe terasa pensiunii, cei cazaţi se adună şi povestesc. Femeile de-ale lor, bărbaţii fac ce fac şi ajung la politică. Toţi cei prezenţi au fost de acord că Guvernul Boc este o ruşine naţională şi că ţara se duce de râpă. I-am ascultat fără a mă implica în dezbateri. Mi-am propus încă de acasă ca în această minivacanţă să nu fac comentarii politice şi mi-am respectat decizia impusă benevol.
Într-una din zile făceam plajă în spatele clădirii pensiunii. Deodată m-am trezit lângă mine cu un moţ în vârstă.
- Ce face domnu’ aici? Mă luă el pe ocolite.
- Fur bucăţele din soare, i-am răspuns. N-a înţeles sensul vorbelor mele.
- Domnu’ n-a văzut o vacă neagră?
- Pe aici toate vacile sunt negre, i-am întors vorba.
- Da, dar a mea este de peste munte, mă lămuri moţul că vaca lui neagră nu-i una oarecare.
L-aveam în faţă pe moş Codin, moţul la casa căruia de peste munte am fost anul trecut. Tot anul trecut, moşul Codin mi-a povestit cum nevasta a luat din casă găleata cea zincată şi s-a dus la izvor, după apă. Acolo s-a întâlnit cu un alt moţ. Ce-or fi discutat ei, nu prea ştie moş Codin. Ştie însă că nevasta i-a plecat dincolo de munte, la celălalt moţ. Nu de nevastă îi părea rău, ci de găleata cea zincată, o găleată trainică, nu ca pozaastea din plastic, de acuma, care crapă uşor.
Iată că în acest an lui moş Codin i-a plecat şi vaca. Tot peste munte. O fi găsit şi ea vreun taur mai viril, că se poartă prin Ţara Moţilor, iar prin curtea lui moş Codin s-a cam aciuat sărăcia.
După o săptămână de popas la Pensiunea Moldova, ne-am făcut bagajul şi am plecat spre Hunedoara, cu ţintă precisă mănăstirea Prislop. Soţia a ţinut neapărat să se reculeagă la mormântul duhovnicului Arsenie Boca.
Spre Hunedoara ne-am îndreptat prin Câmperni – Abrud – Brazi. Am ales acest traseu pentru că este şi cel călcat de crăişorul Avram Iancu. Traseul nu este unul grandios. Dimpotrivă, munţii sunt pricăjiţi, zona are un aer sărăcăcios, brazii dispar şi fac loc pădurii de foioase. Am trecut şi pe la Roşia Montana. Zona este departe de a fi una pitorească, mirifică, iar dacă se va deschide exploatarea auriferă, cu atât mai bine. Moţii vor avea din nou de lucru. Peste noapte am rămas în Hunedoara, iar a doua zi dimineaţă ne-am dus direct la mănăstirea Prislop, aflată la vreo 20 km de oraşul, fost cândva o glorie a siderurgiei româneşti. Mănăstirea stă pitită între nişte dealuri mărunte, ce aparţin de munţii Poiana Ruscă.
Soţia s-a dus la mormântul duhovnicului, eu preferând să aştept pe o bancă, ascultând slujba din biserică. Şi la această mănăstire slujba se transmite prin staţia de amplificare, ceea ce nu cadrează deloc bine cu liniştea care trebuie să domine un astfel de lăcaş de credinţă, mai ales că mănăstirea este una de călugăriţe.
Stând pe bancă, am observat prezenţa unui preot tânăr, sorbit din ochi de o călugăriţă, care I-a salutat făcând o reverenţă, zâmbindu-i duios. O altă călugăriţă, mai în vârstă, îi instruia pe nişte turişti cazaţi să nu meargă la masă la nu ştiu care soră, că-i zgârcită, şi nu se vor sătura. Să vină la masă la ea, că-i va ospăta pe cinste. Dealtfel am observat dese divergenţe între călugăriţe şi multe vorbe rostite printre dinţi.
Fotografiatul este interzis. Dar văzând cum se comportă călugăriţele între ele, am păcătuit şi eu, făcând mai multe fotografii. După vreo două ore am plecat, lăsând călugăriţele să-i zâmbească preotului cel tânăr şi să schimbe amabilităţi între ele… printre dinţi. (Ioan Rotundu – Va urma)

Drepturile de autor sunt rezervate proprietarului de domeniu. Responsabilitatea pentru eventualele consecinte juridice generate de copierea, multiplicarea si difuzarea textelor si fotografiilor de pe acest site revine persoanei in cauza.

Ministrul Cristian Diaconescu - groparul românilor de pretutindeni
Schimbarea la fata a R. Moldova
Biserica românilor timoceni din nou în pericol
1, 6 miliarde de lei furaţi de guvernarea comunistă Primăriei Chişinăului
Cam ce modificări se preconizează la Legea învăţământului
E.OB Electrica, cel mai reclamat furnizor de servicii
Cetăţenii resping înşelătoria Guvernului Boc cu tichetele de sănătate
Nedumerire
Chermeză ministerială cu strigări
Horoscop
Înscrieri pe ultima sută de metri la şcolile de agenţi de poliţie
24 tone de grâu confiscate de poliţiştii botoşăneni
Încep lucrările la Kaufland
Nu sunt bani de tramvaie, nici măcar în regim second hand!
Start la modernizarea Ambulatoriului integrat al Spitalului de Recuperare
O sărbătoare menită să schimbe faţa oraşului Flămânzi
Flămânzi
personaje, drame, întâmplări
Alimente ieftine, dar proaste calitativ
Profesorii tineri care au pierdut examenul de titularizare mai vor o şansă
CAS speculează orice greşeală birocratică a farmaciştilor
Amenzi zdrobitoare pentru cei care vând alimente degradate
Femeile, când devin gravide, trebuie să anunţe patronul
Jurnalul de Dimineaţă

Blogul lui Rotundu
Arhivă

Ultimele articole de pe blog