Mai mulţi botoşăneni care au urmărit reportajul intitulat Transportul local în oglindă mi-au spus că au găsit interesantă varianta de combinare a transportului local între societatea Eltrans şi Microbuzul SRL. Dar au fost şi persoane care au considerat reportajul ca pe o formă de manipulare a publicului. Cu aceştia din urmă am eu a clarifica unele obiecţii ce le-au ridicat.
În primul rând că reportajul l-am realizat tot la propunerea unor botoşăneni. Eu circul zilnic cu tramvaiul şi mă întâlnesc cu fel de fel de oameni, unii cunoscuţi alţii habar n-am cine sunt, dar care mă cunosc de la SOMAX sau Jurnalul şi care ţin să discute cu mine diverse probleme. Prin astfel de discuţii s-a născut ideea reportajului realizat şi nicidecum din interesul cuiva de la SOMAX, pe motiv că Microbuzul SRL are publicitate pe acest post.
Pentru nedumeriţi, le atrag atenţia că societatea Microbuzul SRL are spoturi publicitare pe toate mijloacele media din Botoşani, nu numai pe Tv SOMAX. Iar actualii patroni ai postului de televiziune n-au niciun interes comun cu Dumitru Balan, managerul general al societăţii Microbuzul, cum nu au nici cu societatea Eltrans SA.
Revenind la cei care au apreciat reportajul, le amintesc că propunerea unei combinaţii între transportul local cu autobuzele şi tramvaiul aparţine unei firme germane, care a efectuat un audit la Botoşani la cererea Primăriei. Firma nemţească a fost cea care a concluzionat că ar fi benefic pentru municipiul Botoşani o armonizare prin integrare a transportului local, soluţii adoptate în mai toate oraşele importante ale Europei.
Ce am dorit eu să evidenţiez prin reportaj nu a fost sugerarea unificării transportului local, furându-le nemţilor concluziile studiului, ci modul practic în care s-ar putea realiza un transport integrat prin asocierea dintre o societate privată şi una de stat.
Societatea Eltrans, aşa cum a recunoscut în reportaj şi primarul Cătălin Flutur, înregistrează pierderi serioase şi ea mai rezistă datorită subvenţiei anuale de vreo 30 miliarde lşei vechi acordată din bugetul Primăriei Botoşani.
În schimb. Societatea Microbuzul SRL, care dispune de peste 70 microbuze noii de transport, este rentabilă şi înregistrează anual un profit substanţial, fără a primi vreo subvenţie de la stat sau din bugetul local, aşa cum primeşte Eltransul. Mai mult, societatea Microbuzul varsă anual, la bugetul local, mai multe miliarde de lei cu titlu de redevenţe, la care se adaugă alte miliarde de lei impozite pe mijloacele de transport, TVA din vânzarea biletelor etc.
Acum spuneţi-mi şi mie dvs., cum ar fi posibilă o asociere între Microbuzul SRL şi Eltrans, ân urma căreia decizia de conducere să revină societăţii Eltrans? Ce om de afaceri cu mintea întreagă şi a cărei afacere merge bine s-ar asocia cu o societate de stat ce merge în pierdere şi să accepte să fie condus de către cei care n-au demonstrat decât incompetenţă managerială?
Prin reportajul realizat eu am dorit să punctez faptul că la realizarea unui transport local integrat pentru botoşani trebuie să se pornească de la teza că nici un partener venit din sfera privată nu va accepta o conducere formată sau numită de către organisme ale statului, fie ele şi de administraţie publică locală.
Dacă se va ajunge la o astfel de asociere, ea nu poate fi aprobată decât de către consilierii municipali. Ori, în înţelepciunea lor, consilierii vor trebui să conştientizeze că o societate nou născută dintr-o astfel de asociere nu poate fi condusă decât de către cei care au demonstrat că ştiu să obţină profit şi nu pierderi.
Acesta s-ar fi dorit a fi mesajul meu către botoşăneni şi aleşii locali. Iar dacă ar sta în putinţa mea, eu aş realiza această asociere şi mâine. Pe cei din conducerea Eltranbs i-aş trimite acasă, că au cheltuit destui bani publici prin incompetenţa lor, iar pe cei de la Microbuzul, ca acţionari majoritari, i-aş încuraja să dezvolte afacerea ca să intre şi mai mulţi bani în bugetul local.
Iar o astfel de asociere ar facilita botoşănenilor ca plătind un singur bilet, să poată călători cu tramvaiul şi cu autobuzul, putând ajunge în orice colţ al oraşului Botoşani. Primăria Botoşani ar economisi la bugetul local cele 30 miliarde de lei cu care subvenţionează Eltransul şi ar încasa şi mai mulţi bani din impozite şi taxe. Toată lumea ar avea de câştigat, numai actualii de la Eltrans n-ar mai avea de unde fura şi risipi banul public.
Ioan Rotundu