Revenind la situaţia şcolii din Rădăuţi Prut, pe seama căreia plânge primarul Gheorghe Alupoaie şi, alături de el, vicepreşedinta Lozneanu vreau să remarc neputinţa celor în cauză. Dacă primarul ar mai avea o scuză, cum că nu el a desemnat constructorul şi nu el îl poate trage la răspundere pentru nerespectarea clauzelor contractuale, deşi este beneficiarul lucrării, vicepreşedinta Lozneanu, pe lângă neputinţă trebuie acuzată şi de incompetenţă.
Nu este permis ca de la nivelul funcţiei sale de decizie să vină în faţa presei şi să plângă alături de primarul neputincios. Ea trebuia să aducă la cunoştinţa presei cine este vinovatul. Adică cine a organizat licitaţia, cine este constructorul câştigător şi de ce a părăsit el investiţia fără s-o finalizeze. Apoi să fi arătat ce măsuri au fost luate pentru tragerea la răspundere a constructorului indisciplinat.
Din păcate, cazul de la Rădăuţi Prut, aşa cum a precizat şi vicepreşedinta Lozneanu, nu-i singurul. În ultimii ani, investiţiile de prin judeţ au fost câştigate de constructori agreaţi liberal, la diferite nivele. Fie că este vorba de derularea unui program de modernizare drumuri, de execuţie a unui pod, de ridicare a unei şcoli iar organizatorul licitaţiei Regiunea Nord Est Piatra Neamţ, Filiala SAPARD Iaşi, Prefectura Botoşani sau Consiliul Judeţean, câştigătorii au fost desemnaţi pe alte criterii decât cele care să dea siguranţă beneficiarului că se va rostui cu ceva solid, rezistent în timp şi bine finisat.
Am mai spus-o şi mă văd nevoit să repet: există un grup de firme abonate să câştige aceste licitaţii. Ele oferă un preţ mic, neserios, ca să câştige lucrarea, în speranţa că pe parcursul execuţiei vor beneficia de corecţii de preţ. Cum aceste corecţii nu mai au loc, fiind interzise de lege, sau sunt sub aşteptările constructorului, când acesta a epuizat banii alocaţi investiţiei părăseşte lucrarea, lăsând-o baltă.
Necazul cel mare, unde iarăşi putem invoca incompetenţa, dar şi un grad de corupţie, este că la întocmirea contractului se cuprind nişte clauze care-l avantajează pe constructor şi-l pun la adăpost de răspunderile ulterioare. În ultimul timp noi am fost singura publicaţie locală care am mai acordat atenţie constructorilor de drumuri şi am arătat potlogăriile acestora. Ştiţi ce am descoperit, sau mai bine zis ne-au fost deschişi ochii chiar de cei implicaţi, că firmele care execută astfel de lucrări n-au a se teme de nimic. Valoarea lucrărilor angajate este sub un milion de euro, cu câteva zeci de mii. În medie joacă în jurul cifrei de 970 980 mii euro. Ori DNA-ul se ocupă de acte de corupţie ce depăşesc un milion de euro.
Patronii firmelor implicate în astfel de lucrări ştiu că nu au a se teme de DNA, cum ştiu şi funcţionarii publici care reprezintă licitatorul sau beneficiarul lucrării. De unde şi nepăsarea faţă de respectarea termenului de execuţie, faţă de calitate, faţă de seriozitatea preţului oferit la licitaţie.
Şi iar mă văd nevoit să repet ce-am mai afirmat. Până când un beneficiar de astfel de lucrări sau un organizator de licitaţie păcălit la oferta de preţ nu-l va chema pe ofertant în judecată pentru înşelăciune, nu se vor stopa astfel de şmecherii financiare. Numai să fie o păcăleală a ofertantului şi nu o înţelegere cu organizatorul licitaţiei, pe baza unei împărţeli de comision.
În cazul de la Rădăuţi Prut, vicepreşedintei Lozneanu i-ar fi stat mai bine să fi anunţat presa că firma constructoare a şcolii a fost chemată în judecată pentru nerespectarea obligaţiilor contractuale sau că împotriva patronului s-a depus plângere penală pentru înşelăciune în convenţie.
Prin modul în care a procedat, n-a făcut decât să demonstreze neputinţă amestecată cu incompetenţă. În cazul său nu poate fi vorba de corupţie. Corupţia trebuie căutată în curtea organizatorului de licitaţie şi a ofertantului.
În toată povestea asta nu apare şi o altă categorie de vinovaţi: diriginţii de şantier. Ei sunt angajaţii beneficiarului, primesc o căciulă de bani, sunt botoşăneni şi au răspunderi concrete stabilite de lege. Şi aceşti diriginţi pot fi traşi la răspundere pentru neîndeplinirea obligaţiilor, majoritatea lor fiind în tandem cu constructorul. Avem informaţii că mulţi dintre diriginţi iau bani de la beneficiar, cum este legal, dar şi de la firma constructoare pentru a trece cu vederea anumite faze de execuţie sau defecte. Că vorba ceea: mână pe mână se spală şi amândouă obrajii. Părerea mea!