Pregătirea profesională a primarilor lasă mult de dorit, de multe ori având un caracter formal. Prefectul Gheorghe Sorescu precizează că sunt primari care nu ştiu legile. „La unele comune, primarii şi secretarii nu cunosc legea proprietăţii. Primarul nu ştia că sunt legi speciale şi este împuternicit să rezolve aceste probleme. Credea că este preşedintele Comisiei Locale de fond funciar prin prisma faptului că a fost ales de cetăţeni”, a declarat prefectul Sorescu.
Acesta nu a vrut să exemplifice, dar a informat că în mai bine de jumătate din comunele judeţului, primarii cunosc foarte puţin legea. Mai mult, nici nu se stresează, mizând pe faptul că sunt aleşi şi nu numiţi. „Mult mai greu îi vine unui reprezentant al unei instituţii a statului care este numit. Acesta are întotdeauna securea asupra capului fiindcă se gândeşte că dacă nu îşi face bine treaba, zboară din funcţie. Primarul spune că are în spate votul tuturor cetăţenilor, dar asta nu îi dă dreptul să facă legea după picior”, a mai adăugat prefectul judeţului Botoşani, asigurând că în această privinţă sunt mari probleme ce vor trebui reglementate cât de curând.
Modul prefectului de a pune problema este la limita libertăţilor democratice. Primarul ajunge în funcţie pe criterii politice şi nu profesionale, motiv pentru care legea n-a prevăzut un minim de pregătire profesională care să condiţioneze depunerea candidaturii de primar. Fiind ales pe criterii politice, primarul n-are obligaţia de a învăţa legile papagaliceşte. Pentru respectarea legii primăria are în schemă un secretar. Mai mult, aşa cum prefectul are consilieri pe probleme de specialitate, şi primarul poate să-şi angajeze astfel de specialişti. Primarul este judecat de electorat după deciziile politice luate şi nu după gradul de înţelegere a legilor, pe care, cel puţin în România, nici specialiştii nu reuşesc să le înţeleagă. Modul în care pune problema prefectul, este extrem de periculos pentru respectarea principiilor democraţiei şi a libertăţilor acestora. (Eliza Sofian)