Notarea cu 4 de către consilierul municipal ţărănist, prof. dr. Cornel Furtună (foto 1), a lucrării de manager la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani întocmită de jurnalistul Traian Apetrei (foto 2) a stârnit uimire în medicul culturii botoşănene dar şi oarecare indignare.
Bineînţeles că politicienii n-au ratat ocazia de a-şi exprima puncte de vedere, pe faţă sau pe la spate, lăsând să se înţeleagă că Traian Apetrei ar fi victima unor jocuri de culise, a unor interese politice care ar consta în eliminarea lui din fruntea teatrului şi aducerea în funcţia de manager a actorului Volin Costin, în prezent adjunctul lui Apetrei pe postul de director artistic.
Desigur, un astfel de subiect nu putea fi ratat de către Lumea lu’ Rotundu, aşa că marţi am filmat un reportaj despre atmosfera din teatru şi cum percep angajaţii instituţiei activitatea de manager a lui Traian Apetrei, funcţie pe care o ocupă de opt ani de zile fără întrerupere.
Voi rezuma foarte sintetic părerea celor cu care am stat de vorbă dar voi trece sub tăcere şi multe aspecte care vor putea fi cunoscute numai de către cei care vor viziona reportajul care se va difuza pe Tele’M Botoşani, sâmbătă 22 februarie, ora 19.00 sau luni 24 februarie pe site-ul de faţă când va fi postat pe You Tube.
Regizorul de scenă Constantin Adam crede că dintre toţi directorii post decembrişti ai instituţiei, Traian Apetrei nu numai că a rezistat cel mai mult, dar este şi singurul care a reuşit să armonizeze colectivul, ştiut fiind că actorii sunt persoane orgolioase, vanitoase şi pretenţii nu de fiecare dată justificate. Mai spune Adam că Apetrei a reuşit să se descurce financiar şi că de când a fost fost numit în fruntea instituţiei n-au mai fost probleme cu banii de salarii sau de a acoperi cheltuielile de funcţionare.
Reputatul regizor artistic, mult apreciat în plan naţional şi internaţional Ioan Sapdariu este de asemeni mulţumit de colaborarea cu Traian Apetrei, mai ales că, spunea regizorul, este greu să aduci un colaborator din afara teatrului pentru că este costisitor dar Apetrei s-a descurcat de fiecare dată când a fost cazul.
Liderul de sindicat Eugen Vizitiu s-a arătat extrem de mulţumit de colaborarea cu Traian Apetrei, chiar încântat, mai ales că a reuşit să stârpească din teatru feudele care se formaseră în perioada cât a fost director Ion Bordeianu reuşind să sudeze colectivul. Însă mulţumirea cea mare este că sub manageriatul lui Apetrei oamenii n-au mai avut probleme cu salariile sau cu banii pentru deplasări în turneele din ţară şi străinătate.
Aş fi vrut să stau de vorbă şi cu directorul artistic Volin Costin (foto 3) dar oricât de mult s-a străduit secretara n-a reuşit să dea de el. Discuţiile pe care le-am avut cu anumite persoane care n-au dorit să fie filmate dar şi cu unii dintre consilierii locali ce au ţinut la anonimat mă fac să cred că pe seama funcţiei de manager la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani s-au creat anumite intrigi politice.
Cert este că Traian Apetrei a fost singurul concurent la funcţia de manager, el încercând să obţină un al treilea mandat. Numai că membrii Comisiei formată din trei persoane i-au notat lucrarea într-un mod greu de înţeles. Un reputat critic teatral ieşean i-a acordat nota 10, un profesor universitar tot din domeniul teatral i-a notat lucrarea cu 8 iar profesorul Cornel Furtună se pare că i-a i-a pus nota 4. Având o medie sub nota 8, Apetrei a fost respins de la examen. Ce-i drept, mai are posibilitatea unei noi reexaminări, dar dacă într-adevăr şi-a băgat coada politicul atunci va avea mari probleme.
L-am întrebat pe profesorul Furtună de ce i-a acordat o notă aşa de mică. La început nu dorea să discute pe motiv că a semnat cun certificat de confidenţialitate. Este uimitor cum de un consilier local, ales prin votul comunităţii, invocă confidenţialitatea datelor când el are obligaţia să-i informeze pe alegători cu tot ce se petrece prin CLM.
La insistenţele mele a explicat că el a notat lucrarea având în vedere o grilă stas. Iar potrivit acestei grile a ieşit nota pe care a acordat-o.
Nu ştiu ce fel de grilă o fi fost aceea dar este inexplicabil cum de un de doi specialişti în domeniu i-au apreciat lucrarea iar un consilier local de cu totul altă profesie a considerat lucrarea extrem de proastă.
Furtună susţine că nu sunt la mijloc jocuri politice şi că el n-a făcut altceva decât să aplice cunoştinţele de specialitate, el având un masterat în domeniul manageriatului.
Presupunând că Furtună a notat corect lucrarea şi aceasta s-a dovedit a fi prost întocmită, între un manager care a dovedit prin activitatea desfăşurată că este competent dar stă prost cu scrisul şi un manager care are abilităţi în a întocmi lucrări scrise dar este total incompetent practic, pe care-l declarăm reuşit?
Dacă se va proceda la o nouă examinare, sugerez consilierilor locali să desemneze în comisie un coleg al lor care nu poate fi suspectat de jocuri politice şi nici care are de plătit oarece poliţe din anii anteriori.